Sinterklaas koopt meer online

De laatste Sinterklaasinkopen. Foto ANP / Remko de Waal

Sinterklaas koopt dit jaar meer online dan voorgaande jaren. Webshops zien hun omzet in de vijf weken voorafgaand aan het heerlijk avondje met 27 procent stijgen ten opzichte van hun gemiddelde weekomzet. De extra online omzet dankzij Sinterklaascadeaus is daarmee voor een kleine 170 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van Thuiswinkel.org.

Stijgende omzet

De sinterklaasperiode geldt in het onderzoek van 1 november tot 5 december. Ongeveer 60 procent van de webwinkeliers die deelnamen aan het onderzoek zeggen ten opzichte van vorig jaar een toename in de feestdagenomzet te zien. Hun gemiddelde weekomzet in de eerste drie kwartalen lag op 128 miljoen euro, in de weken voor Sinterklaas is de omzet 162 miljoen euro. De totale onlinebestedingen in de sinterklaasperiode komen uit op 811 miljoen euro. Ook PostNL merkt de stijging in het aantal onlineverkopen. Het postbedrijf bezorgde dinsdag voor het eerst een recordaantal van één miljoen pakketten.

Meer citruspersen, minder speelgoed

Opvallend is dat speelgoed- en elektronicazaken deze sinterklaasperiode nog niet profiteren van de aantrekkende economie. Huishoudelijke apparaten, zoals citruspersen, blenders en ontharingsapparaten, worden dan wel weer meer verkocht.

Straatwinkeliers minder tevreden

De winkeliers op straat zijn minder tevreden dan de webwinkeliers. Detailhandel Nederland dacht dat het de drukste Sinterklaas ooit zou worden en voorspelde een omzetgroei van 3 procent. Die is echter alleen nog te halen als er vandaag en morgen nog veel verkocht wordt.

Snoep komt uit buurlanden, niet uit Spanje

Het snoepgoed van Sinterklaas komt overigens voor slechts 3 procent uit Spanje. Dat zijn hoofdzakelijk zuurtjes en keelpastilles. De grootleveranciers zijn België en Duitsland, die goed zijn voor bijna 60 procent van de import. België levert met name chocolade, bonbons en marsepein, uit Duitsland komt er vooral karamel, bonbons, marsepein en chocolade.

Lees op NRC Q meer over welke cadeaus het meest verkocht worden met Sinterklaas, of over hoe er gesjoemeld wordt met Sintaanbiedingen.