Uber is meer waard dan Twitter, denken beleggers

The morning sunlight finds its way through high-rise buildings in New York as people rush to cross a street on October 30, 2104. The US economy grew at a stronger-than-expected pace in the third quarter, lifted by lower imports and a surge in defense spending, according to government data released on October 30. AFP PHOTO/Jewel Samad

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij

Taxidienst Uber is in veel landen illegaal en ziet rechtszaken opstapelen, maar volgens beleggers is het bedrijf meer waard dan gevestigde namen als Delta Airlines en Twitter. Dat schrijft de Financial Times. Uber is volgens investeerders 40 miljard dollar waard. Dat blijkt nadat de taxirebellen 1,2 miljard dollar ophaalden bij beleggers de afgelopen dagen.

Topman Travis Kalanick zei dat hij het geld vooral wil uitgeven in Azië, omdat hij daar de grootste kansen voor groei liggen. Dat is niet toevallig. Gisteren kondigde Vietnam aan Uber waarschijnlijk een vergunning te geven, wat opmerkelijk is voor het strak gecontroleerde land.

Wie de nieuwe investeerders zijn die 1,2 miljard dollar in Uber stoppen, is niet bekend. Wel is bekend dat Google Ventures, BlackRock en Goldman Sachs investeerder zijn.

Een tall Americano en een koele Riesling

Starbucks, de Amerikaanse koffieketen die dezelfde gemaakte intieme sfeer kan creëren van Seattle tot en met Jakarta, wil het assortiment uitbreiden. De barista’s worden ook sommeliers want Starbucks wil ook wijn verkopen. Dat schrijft The Wall Street Journal.

In vijf jaar tijd wil Starbucks de inkomsten uit de verkoop van eten en drinken verdubbelen. Eind 2019 moet er jaarlijks 4 miljard dollar worden verdiend, schrijft de krant.

Eerder breidde Starbucks al het assortiment broodjes en salades uit. Nu komt daar in de Verenigde Staten ook wijn en kaas bij. Doel is om niet alleen ‘s ochtends onmisbaar te zijn voor klanten die hun dagelijkse shot cafeïne, meestal gemengd met veel suiker, willen, maar ook in de middag in trek te zijn.

In Azië wil Starbucks vooral groeien door meer filialen te openen.

Best Buy vindt Amerika interessanter dan China

De Amerikaanse elektronicaketen Best Buy - denk MediaMart maar dan alles in geel en blauw in plaats van rood en wit - denkt dat de Verenigde Staten de komende jaren een betere plek is om winst te behalen dan China. Daarom verkoopt Best Buy 184 filialen in China.

Het afgelopen kwartaal nam de omzet van Best Buy-filialen buiten de VS af met 3 procent, terwijl de omzet van de filialen in Amerika juist met 3 procent toenam. Dat meldt persbureau Bloomberg.

Het besluit te mikken op de VS en China te laten voor wat het is, zou een paar jaar geleden ondenkbaar zijn geweest. Toen moest iedere winkelketen die zichzelf serieus nam juist naar China toe en werd de Amerikaanse economie ongeveer dood verklaard.