Privacy moet juist klanten lokken met logo’s als leidraad

Pictogrammen moeten verduidelijken welke gegevens een organisatie verzamelt. Privacy wordt een ‘unique selling point’, aldus Eva de Leede. ‘Privacy bestaat niet meer’ is de laatste tijd een veelgehoorde leus. Privacy zou een achterhaald concept zijn in het digitale tijdperk. Het tegendeel is waar: juist in deze tijd, waarin onze gegevens massaal worden verzameld, opgeslagen en

Illustratie Adam Zyglis

Pictogrammen moeten verduidelijken welke gegevens een organisatie verzamelt. Privacy wordt een ‘unique selling point’, aldus Eva de Leede.

‘Privacy bestaat niet meer’ is de laatste tijd een veelgehoorde leus. Privacy zou een achterhaald concept zijn in het digitale tijdperk. Het tegendeel is waar: juist in deze tijd, waarin onze gegevens massaal worden verzameld, opgeslagen en gecombineerd, is het essentieel om persoonsgegevens adequaat te beschermen tegen misbruik door overheden en het bedrijfsleven.

Dit besef lijkt ook eindelijk door te dringen in de politiek. Kamerleden van D66 en de PvdA spraken zich eerder deze week uit voor de bescherming van onze privacy tegen het ongeremde datagraaien van de overheid. Maar ook bedrijven zijn gretige verzamelaars en gebruikers van onze persoonlijke data. De risico’s op misbruik van persoonlijke gegevens en discriminatie zijn evident. Het wordt hoog tijd dat bedrijven transparant worden over hun omgang met onze persoonsgegevens en dat ze privacy serieus gaan nemen.

Internationale bedrijven zoals Google en Whatsapp vallen grotendeels buiten de Nederlandse regelgeving. Ze hebben een schat aan persoonlijke informatie over ons in handen, maar we kunnen weinig doen als ze er misbruik van maken. Deze persoonlijke gegevens hebben ze – naar we mogen hopen – niet via geheime achterdeurtjes verzameld, maar zijn door onszelf vrijwillig afgestaan, door privacyverklaringen van websites en apps te accepteren. Alleen is deze toestemming bijna nooit weloverwogen: 93 procent van de gebruikers zegt cookieverklaringen, privacystatements en gebruikersverklaringen te accepteren zonder deze goed te hebben gelezen.

Lees verder in NRC Handelsblad: ‘Privacy moet juist klanten lokken met logo’s als leidraad’ (€)