Kalashnikov wil sportmarkt op

Door sancties tegen Rusland moet Kalashnikov op zoek naar nieuwe afzetmarkten. Dus is het tijd voor een nieuw imago.

Kalashnikov is sinds deze week helemaal anders. Na een remake ter waarde van een kleine 400.000 dollar heeft de wapenfabrikant een nieuw logo, een nieuwe website, een nieuwe slogan en als het aan het bedrijf ligt ook een nieuw imago. Het Russische concern hoopt dat daarmee „de wereldwijde wapenverkopen ondanks de Westerse sancties stijgen”.

De Kalashnikov (oftewel AK) is een van de succesvolste wapens aller tijden. Het eerste geweer werd in 1947 gemaakt en sindsdien zijn er volgens het bedrijf wereldwijd meer dan 100 miljoen verkocht. „De AK is een van de echt wereldwijd herkenbare Russische symbolen”, zei topman Aleksey Krivoruchko dinsdag op de feestelijke lancering in Moskou. „Het nieuwe merk combineert onze drie kernwaarden: betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid en technologie.”

De nieuwe slogan van het bedrijf wordt in Engelstalige berichten van de verantwoordelijke pr-firma Apostol omschreven als ‘Protecting Peace’. Volgens kenners is „vredeswapens” of „wapens van de wereld” een betere, letterlijke vertaling. Het nieuwe logo met de letters CK is een afkorting van Kalashnikov Concern (zoals het bedrijf nu heet) en draagt de kleuren van de provincie Oedmoertië waar de belangrijkste fabrieken liggen.

Belangrijk onderdeel van de remake is de onderverdeling in drie afzonderlijke merken: wapenmerk Kalashnikov, jachtwapenmerk Baikal en sportwapenmerk Izhmash (vooral bekend in de biathlon).

Het bedrijf investeert bovendien omgerekend zo’n 70 miljoen euro om de productie te verdubbelen, de productielijn te moderniseren en de marketing te verbeteren om verkopen in onder meer Azië te stuwen. Ook wil het een kleding- en accessoirelijn in de markt zetten.

Westerse sancties

Het Russische staatsbedrijf Rostec bezit 51 procent van de aandelen van Kalashnikov. De overige 49 procent werd vorig jaar verkocht aan zakenmannen Andrei Bokarev en Alexei Krivoruchko, de huidige topman.

Rostec boekte in 2013 (omgerekend) 27 miljard dollar omzet en 1 miljard dollar nettowinst. Met Kalashnikov gaat het minder. Het leed vorig jaar een verlies van een kleine 50 miljoen dollar. De wapenproducent zou de komende vijf jaar jaarlijks 80.000 tot 200.000 geweren leveren aan een Noord-Amerikaanse importeur, maar dat gaat wegens de sancties tegen Rusland vooralsnog niet door.

Dat was weer slecht nieuws voor de inmiddels 62-jarige acteur en actieheld Steven Seagal, die als boegbeeld in reclames voor de Amerikaanse markt zou gaan fungeren. Rostec zou die overeenkomst hebben afgezegd, ontkende dat in september.

De naamgever en uitvinder van het bedrijf maakt het in elk geval niet meer mee. Mikhail Kalashnikov overleed vorig jaar december op 94-jarige leeftijd. Op de nieuwe bedrijfswebsite wordt hij geëerd met een van zijn bekendste uitspraken. „A firearm must be beautiful like a woman, it must fit your hands perfectly and make you want to take it!”