Een groot bedrijf met winkel ervóór

De vishandel is meer leverancier dan winkel en verhuist daarom naar de Spaanse Polder.

Een impressie van het toekomstige gebouw van Schmidt Zeevis, ontworpen door Nico Alsemgeest en Albert Jan Braakman. Foto Schmidt Zeevis

„Verse heilbot ruikt een beetje naar komkommer”, zegt Jeroen van Merkensteijn, inkoper bij Schmidt Zeevis. „Je ziet ook dat het bloed nog mooi rood is.” Hij wijst op een exemplaar van zo’n anderhalve meter en tachtig kilo – zonder kop.

Uit Noorwegen is deze ochtend tweeduizend kilo heilbot gearriveerd. Overal in de gekoelde productiehal aan het Vasteland staan kratten met reuzenvissen. Het kantoorpersoneel van Schmidt werkt er gewoon tussen, opeengepakt achter glazen wandjes. „Ze tellen af tot de verhuizing”, zegt financieel directeur Jos van Vuren (50), compagnon van algemeen directeur Marcel van Breda (53).

In augustus volgend jaar hoopt de bekende vishandel van het centrum naar een grotere locatie op bedrijventerrein de Spaanse Polder te verhuizen. De eerste paal van het nieuwe pand werd deze week aan de Matlingeweg de grond in geslagen.

De oppervlakte van Schmidt groeit van 3.000 naar 8.000 vierkante meter. De Spaanse Polder langs de A20 krijgt er een markant gebouw bij. Naast de nieuwe productiehal met vrieshuis ligt straks een blauwe ‘boot’ van 100 meter lang en 17 meter hoog. Het ontwerp is van Nico Alsemgeest en Albert Jan Braakman.

Vier jaar is de directie bezig geweest met de financiering en de plannen voor de nieuwbouw van 15 miljoen euro. „Een achtbaan”, zegt Van Vuren. In mei wilden ze al beginnen met de bouw op het voormalige terrein van voetbalclub EDS. Maar toen bleek dat de bestemming van de grond nog ‘sport en recreatie’ was. „Als het goed is, vieren we in 2016 ons honderdjarig bestaan in de Spaanse Polder.”

De vishandel heeft de afgelopen eeuw altijd rond de huidige plek gehuisd. Van Breda begon er in de jaren tachtig als chauffeur en Van Vuren als administratief medewerker. Ze klommen op tot de directie en kochten het bedrijf in 2012 van de Kennemer Visgroep na een harde overnamestrijd. Er werken 140 medewerkers, de jaaromzet is 48 miljoen euro.

Een bedrijf naast de Erasmusbrug lijkt een toplocatie, maar dat is het niet voor Schmidt, zegt Van Vuren. „Voor de gemiddelde Rotterdammer zijn wij een winkeltje ‘met iets erachter’. Nee, wij zijn een middelgroot bedrijf met een winkeltje ervóór.”

Slechts 7 procent van de jaaromzet komt van de winkel, volgens Van Vuren. Schmidt draait vooral op de levering aan honderden restaurants en hotels plus zeecruiseschepen en superjachten. De twintig vrachtwagens van Schmidt moeten zich nu nog door het centrum wurmen. „In de Spaanse Polder gaan ze straks zó de ring op. Alleen al op benzine en rijtijd gaan we tienduizenden euro’s besparen.”

Schmidt verkoopt ruim 130 vissoorten, afkomstig van afslagen in Nederland, België, Schotland en Denemarken. De vis gaat vanaf het Vasteland de hele wereld over. „Drie keer per week vertrekken er vluchten. Naar bijvoorbeeld het Midden en Verre Oosten en de Antillen.”

Een broodje palingmootjes eten blijft wel gewoon mogelijk in het nieuwe pand. Het winkeloppervlak groeit van 250 naar 400 vierkante meter. „Maar we blijven alleen vis serveren, geen patatjes enzo. Wel een wijntje. Vis moet zwemmen, hè.”