DJ Earworm vat ook nu het popjaar samen in één nieuw popnummer

Het is traditie geworden: ook dit jaar heeft de Amerikaanse mash-up-kunstenaar DJ Earworm weer de populairste nummers samengesmolten tot één nieuw, aanstekelijk popnummer. En omdat het popjaar wat ‘slomer’ was, is zijn nummer dat ook. Zegt hij zelf dan, het valt niet echt op.

Katy Perry.

De bedoeling is dat zijn mix altijd het verhaal vertelt van het afgelopen jaar in popmuziek. En als de Amerikaan Jordan Roseman, beter bekend als DJ Earworm, dan de populairste nummers van het afgelopen jaar samensmelt tot één nieuw nummer, moet het eindresultaat ook passen bij dat jaar. Zo komt het dat de maker van de online immens populaire ‘United State of Pop‘-eindejaarsmix dit jaar met zijn ‘sloomste’ nummer ooit is gekomen, want dat was ook een beetje hoe het popjaar was. Goed, het moet wel heel aanstekelijk zijn, vandaar ook zijn artiestennaam. Dat is in ieder geval weer gelukt.

In afgelopen jaren zorgden de Rihanna’s en Ke$ha’s en Katy Perry’s en Pitbulls van de wereld ervoor dat een hyperactieve mash-up onvermijdelijk was, maar, zo vertelt Roseman aan Billboard, hij moet eb en vloed in de popmuziek respecteren. Daarom is die van dit jaar wat ‘beschouwender’:

“The thing that has been most notable in the past two or three years is the decline of EDM. The ‘United State of Pop’ became this dance track from ’09 to ’12, and then starting last year, there just wasn’t enough in that genre to fully support it, so I went down-tempo.”

Als je het nummer van dit jaar luistert, is ‘sloom’ in ieder geval een wel heel groot woord. “Slomer” maakt hij er zelf tegenover Billboard, op wiens lijst Roseman zich ook dit jaar weer baseerde. Diverser vooral. Blije nummer als Pharrell’s ‘Happy’ en Taylor Swift’s ‘Shake It Off’ deden het enorm goed in de hitlijsten, maar dat gold ook voor ballads als ‘Stay With Me’ van de Brit Sam Smith en het grijsgedraaide ‘All of Me’ van John Legend. En dan ergens daartussenin zaten hiphopnummers als Lil’ Jon’s ‘Turn Down For What’ en Jason Derulo’s ‘Talk Dirty’.

Dat laten samenkomen tot één goed, behapbaar popnummer, was dit jaar moeilijker dan de afgelopen jaren, ook omdat hij de instrumentale lijn niet uit een en hetzelfde nummer kon halen. Nu luisteren we naar de drums uit Bang Bang van Jessie J, de percussie uit ‘Turn Down For What’, de blazers uit ‘Talk Dirty’ en de piano uit ‘Say Something’van A Great Big World en Christina Aguilera.

Eenmalig experiment werd traditie

Roseman begon in 2007 met zijn project. Wat begon als eenmalig experiment is inmiddels een jaarlijkse traditie geworden. Na de eerste pogingen realiseerde hij dat het veel meer kon zijn dan een leuke popmix, zo vertelde hij in 2012 aan Grantland:

“At that point I thought maybe we could be, from the ground up, telling a story that reflects our collective experience, but that also reflects the spirit of the new year, in a way — the passage of time, and renewal, and this idea of us all going through it together. That’s when 2009 happened.”

Inderdaad, toen was daar 2009. De video van dat jaar maakte van Roseman online een bekendheid. 45 miljoen mensen hebben de mix sindsdien al bekeken/beluisterd, wat het met afstand de populairste maakt.

De mix uit 2009 noemde hij drie jaar niet per se zijn favoriete, maar wel het nummer dat “de tand des tijds heeft doorstaan”:

“And it really was pure in terms of its spirit and in terms of its message. I think I was able to convey a message, but it was also a balance between trying to let people relive the songs that they liked, and trying to make a message that both has integrity and also isn’t overly introspective or overly cheesy.”

Een interview met Roseman over zijn mixes:

Gedachtegang

Want er zit meer achter zijn nummers dan wij als luisteraars misschien ooit zouden horen. Waar wij wellicht ‘catchy herkenbaarheid’ horen, gaat er volgens Roseman vaak een veel diepere, bijna filosofische gedachte achter schuil, zo blijkt wel uit enkele antwoorden in dat interview. Zo zei hij dit over zijn mix uit 2011:

“Oh, well, last year there was definitely [a sense of] great loss, and sort of resentment of that loss. And there’s also this other subtext of like, apocalypse, and the idea of “living for now,” which has been a really common theme in the last four or five years of pop music. I attached some of the political events that had gone on during the year, like Occupy, and so it sort of came together — there’s a great loss, and there’s great resentment, but we’re going to blow it all up and sort of have this nihilistic joy of the here and the now and “keep dancing while the world is going boom.” So it was kind of tying all those themes together. I also just loved how that Katy Perry hook sounded. A lot of it is just a musical thing.”

Je hoort het meteen.

Roseman maakt niet alleen aan het einde van het jaar mash-ups. Op zijn Soundcloud-profiel zijn er meer te beluisteren.