Dit is ‘Zoella’. Beautyblogger en schrijver van best verkochte debuutroman ooit

Zo’n 2,6 miljoen volgers op Twitter, 9 miljoen op YouTube: de Britse beautyblogger Zoe Sugg (24) is online zo populair dat zelfs boyband One Direction in haar filmpjes verschijnt. Sugg debuteerde eind november als romanschrijver. En werd direct de best verkochte debuterende auteur aller tijden.

Tenminste, als je kijkt naar de verkoop in de eerste week na uitkomst van Online Girl, Sugg’s op 25 november verschenen debuutroman. Er werden in één week 78.000 exemplaren van verkocht. Nog nooit verkocht een debuterend romanschrijver zoveel boeken in de eerste zeven dagen na de boeklancering.

Notting Hill voor tieners

Sugg begon haar blog en YouTube-kanaal in 2009 om met haar groeiende schare volgers haar liefde voor mode, zorgen over pesten, spanning en haar zelfvertrouwen te delen. Het was een hobby, zei Sugg in een lunchinterview met The Financial Times. Het was nooit haar intentie om iets met bloggen te bereiken:

“[Dat blog] was voor mij als een plek op het internet waar ik kon schrijven over de dingen die mij interesseerde, of over dingen die andere mensen misschien ook interessant zouden vinden. [..] Mijn vader vond het maar verwarrend. Hij bleef tegen me zeggen dat ik mijn slaapkamer uit moest komen om een echte baan te zoeken.”


Haar debuutroman wordt door The Guardian omschreven als ‘Notting Hill voor tieners’. In het boek wordt het blog van een 15-jarig meisje plots immens populair als ze een relatie krijgt met een Amerikaanse popster.

Dan Brown

Om uit te groeien tot de best verkochte auteur aller tijden moet Sugg nog veel meer exemplaren van haar debuutroman verkopen. Om de Amerikaanse thrillerscrhrijver Dan Brown (1964) voorbij te streven bijvoorbeeld. Van diens in 2003 verschenen De Da Vinci Code werden naar schatting 80 miljoen exemplaren verkocht.