De bierfiets gaat Londen veroveren

Hét symbool van vies en vuig Amsterdam rijdt straks ook in Londen. Maar wel een bierfiets die een civilisatieproces doorliep.

Bierfiets in Amsterdam. Ondernemer Ard Karsten heeft aanpassingen gedaan: minder lang rijden met minder bier. Foto Thomas Schlijper

Boris Johnson kan zijn borst nat maken. De sleaze uit Amsterdam komt binnenkort naar Londen. Ondernemer Ard Karsten wil zijn bierfietstours volgend jaar ook in de stad van burgemeester Johnson organiseren. Onder de naam Boris Bus – „een knipoog”.

De bierfiets is zo’n beetje hét symbool voor de toestand van vies en vuig en vol die Rijksmuseumdirecteur Wim Pijbes in Amsterdam om zich heen zag en waarover hij deze zomer een vlammend stuk in deze krant schreef. Het is de attractie you love to hate.

Vorige week verscheen een filmpje op internet van een groep van negen mannen en twee vrouwen die zich per bierfiets door de Spuistraat verplaatsten. Eentje had zijn shirt uitgetrokken en danste als een stripper op de bar van de bierfiets. Aan het eind is hij er trouwens afgedonderd en brak hij zijn schouder.

Deze fiets was niet verhuurd door Ard Karsten, maar door een concurrerend bedrijf waar hij beleefd over wil blijven, maar waarvan hij wel eens denkt: die verpesten het voor ons. Zijn eigen bierfietsen hebben in de tien jaar dat hij ze uitbaat, al een civilisatieproces doorlopen. Zo is de verhuur teruggebracht van de hele dag fietsen en onbeperkt drinken, naar nu twee uur fietsen met maximaal 30 liter bier. Vanaf 1 januari wordt dat anderhalf uur fietsen en 20 liter. De chauffeur blijft nuchter en hij is blij dat hij net een man van 55 heeft aangenomen, een werkloze heier – „die is wel aan lawaai gewend.”

Deze aanpassingen heeft Karsten onder de aandacht van de gemeente gebracht in een aantal gesprekken die de bierfietsondernemers hebben gevoerd met burgemeester Van der Laan en voorzitter Boudewijn Oranje van stadsdeel Centrum (eeuwig zonde dat dáár nooit een filmpje van op YouTube is verschenen).

Een woordvoerder van Centrum laat weten dat „de mogelijkheden worden onderzocht om de bierfietsen in een deel van of in de gehele stad te kunnen verbieden”. Het is nog te vroeg, zegt hij, om hier inhoudelijk op in te gaan. „We zitten nog in de onderzoeksfase.” Het voorstel van Karsten om de bierfietsbranche te reguleren met een vergunningstelsel, zoals bij de fietstaxi’s, „is niet het eerste waar de gemeente aan denkt”, zegt de woordvoerder.

Ondernemertje pesten, noemt Karsten het. Dat is natuurlijk de reactiereflex van iedere ondernemer die even zijn zin niet krijgt. Maar Karsten heeft in zoverre gelijk, dat hij een bestaande markt bedient. Dan kan de gemeente wel nota’s over ‘kwaliteitsdrukte’ schrijven, maar het wordt toch lastig alle ordinaire types uit de stad te weren. De mensen die niet zouden weten hoe ze zich moesten vermaken met de schilderijen van Wim Pijbes. De toeristen die met een blij gezicht zo’n afzetterette binnenlopen waar met kerstverlichting ‘supermarkt’ op staat. Die in de rij staan voor het Torture Museum. Zolang deze mensen de stad bezoeken, zal Karsten ze bedienen. „Als de bierfiets verboden wordt, importeer ik legervoertuigen om ze rond te rijden.”

En om de Britten nog even gerust te stellen: ze staan volgens Karsten niet in de top-drie van overlastgevende klanten. Op 1? De Nederlanders.