Zij het geld, jij een schoenenzaak

Foto iStock

Toen Anna Winkelmolen (31) zich realiseerde dat ze nooit, maar dan ook nóóit leuke schoenen kon vinden, besloot ze ze zelf te maken. Haar idee: Anna van Mills: een 3D-webshop waar vrouwen hun eigen schoenen kunnen ontwerpen. Bij een bank kon ze niet meer dan 20.000 euro lenen, terwijl ze ruim een ton nodig had.

Twitter avatar annavanmills anna van mills Nog 5u!!!!!!! Ik wil minimaal 10k bij elkaar verzamelen… wie helpt? http://t.co/b5ONdT5xs7 #crowdfunding #startup http://t.co/GehvRe7ILO

Ze vond een 3D-designer die mee wilde investeren. Maar voor de marketing van haar webshop was meer geld nodig. Dat vond ze bij twee ‘business angels’, particuliere investeerders: het echtpaar Diana Kortbeek en Ruud Rijbroek. Hij bekleedde jarenlang directiefuncties, zij is kunstenaar. Via hun stichting Voorrang aan Talent investeren ze in jonge mensen.

“Omdat we dan een persoonlijke inbreng hebben”, zegt Kortbeek. “Bij Anna bijvoorbeeld geven we commentaar op de website, op de modellen en ik kan met een vrouwenoog naar Anna’s bedrijf kijken. Interessant voor ons én voor Anna, lenen gaat zo sneller dan via de bank. Bovendien staan we er redelijk relaxed in: geen tijdslimieten gekoppeld aan rendement. Dat is te moeilijk bij een startend bedrijf.”

Kortbeek en Rijbroek investeerden 75.000 euro in het project.

De helft loopt op niks uit

Winkelmolen vond haar ‘engelen’ via Investormatch, een bureau dat investeerders koppelt aan ondernemers. “We hebben een netwerk van circa 550 gescreende business angels”, zegt managing partner Peter van Meersbergen. “We weten hoeveel ze willen besteden, wat hun achtergrond is en waarmee ze hun geld hebben verdiend. Die informatie leggen we naast de profielen van ondernemers die een investeerder zoeken.”

Ongeveer de helft van de tot stand gebrachte contacten loopt op niks uit. Van Meersbergen schat dat Nederland zo’n drieduizend actieve business angels telt. En hun aantal groeit nu banken nauwelijks nog leningen verstrekken aan ondernemers. Bedroeg in 2012 en 2013 bij elkaar opgeteld het geïnvesteerde bedrag via Investormatch 6 miljoen euro, dit jaar is dat al zo’n 4,5 miljoen. Van Meersbergen: “Als je bij de bank 1 tot 2 procent rente krijgt en via een investering wel 9 procent kunt krijgen is dit een aantrekkelijk alternatief.”

Tienduizenden bedrijfjes

In Nederland zijn er ongeveer 3.000 actieve particuliere investeerders. In vergelijking met andere landen is dat aantal laag. In de VS ligt het aantal particuliere investeerders bijvoorbeeld op ruwweg 225.000. Precieze cijfers zijn lastig, omdat je als business angel niet geregistreerd staat. Daar helpen business angels jaarlijks tienduizenden bedrijfjes te starten.

Gezamenlijk hebben Nederlandse investeerders pakweg 2 miljard euro aan investeringen uitstaan.
In 2010 waren de medische sector (30 procent), software (16 procent) en biotech (15 procent) de belangrijkste sectoren waar geld in werd gestoken.

De business angels zijn een diverse groep. Sommigen zijn alleen actief in hun eigen woonplaats, anderen zijn landelijk bekend, je hebt mensen die vaak investeren en mensen die incidenteel een ondernemer helpen. Natuurlijk gaan ze voor rendement. Van Meersbergen: “Maar ook het meedoen in een bedrijf en het inbrengen van kennis en een netwerk wordt belangrijk gevonden. Voorwaarde bij Investormatch is dat de investeerder bereid is minimaal 50.000 euro in een bedrijf te steken.”