De verkoop van NRC Media, uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next, nrc.nl en NRC Q, is weer een stap dichterbij. Verkoper en koper hebben gisteren een overeenkomst getekend. Vier vragen én antwoorden over de mogelijke verkoop.
Investeringsmaatschappij Egeria wil NRC Media verkopen aan het Vlaamse krantenbedrijf Mediahuis. Dat verwerft uiteindelijk ongeveer 80 procent van de aandelen. Stichting Democratie en Media (SDM) en de investeringsmaatschappij van Vereniging Veronica financieren de rest.
1. Is de verkoop nu rond?
Nee, nog niet. De ondernemingsraad van NRC Media, redactieraad, prioriteitsaandeelhouder Stichting Lux & Libertas en directie van NRC Media hebben nu enkele weken tot maanden nodig om een advies te geven over de voorgenomen verkoop. De verkoop wordt naar verwachting begin volgend jaar afgerond. Ook de mededingingsautoriteiten moeten de overname nog beoordelen.
De genoemde instanties zullen onder meer kijken naar de manier waarop de redactionele onafhankelijkheid is verankerd, garanties voor werkgelegenheid, investeringsplannen en de financiële details van de overname. De OR heeft altijd benadrukt dat NRC Media “conservatief” moet worden gefinancierd. Dat wil zeggen: zonder veel vreemd vermogen, zonder de onderneming met veel schulden op te zadelen. Directie en hoofdredactie van NRC Media zeggen in een reactie dat “deze mogelijke overname ons in staat stelt onze journalistieke producten op papier en digitaal verder te ontwikkelen.”
2. Wat is Mediahuis?
Een van de leidende mediagroepen in België. Mediahuis werd opgericht in 2013 als joint venture van Corelio en Concentra, twee familiebedrijven met een lange geschiedenis in de Belgische perswereld. Mediahuis is uitgever van de kranten De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Ook exploiteert het bedrijf websites en apps voor rubrieksadvertenties, onder meer voor huizen, banen en auto’s. Mediahuis verkoopt dagelijks ongeveer 550.000 kranten en bereikt online meer dan 1,3 miljoen digitale nieuwsconsumenten per dag.
3. Wat betalen de kopers?
Over de verkoopprijs doen partijen geen mededeling. Er circuleren bedragen van tussen de 90 en 100 miljoen euro, waarvan circa een derde zou worden gefinancierd via een banklening. Egeria (91 procent) en een groep rond mediaondernemer Derk Sauer (9 procent) kochten NRC Media in 2010 voor bijna 68 miljoen euro. Het bedrijf haalde in 2013 een omzet van 118 miljoen euro en 4,6 miljoen euro netto winst. Het NRC Restaurant Café wordt niet mee verkocht aan Mediahuis.
4. Opnieuw een Nederlandse krant in Belgische handen?
Ja, met de verkoop van NRC zal een groot deel van de Nederlandse dagbladen in Belgische handen zijn. De Persgroep van Christian Van Thillo is eigenaar van de Volkskrant, AD, Trouw en Het Parool. En binnenkort krijgt de groep vermoedelijk ook toestemming de regiokranten van Wegener te kopen. Concentra, een van de partijen in Mediahuis, is sinds kort eigenaar van de kranten in Limburg.