Hoe is Barnes & Noble nog te redden?

Flickr.com/benjamingolub

Een handtekening. Daarmee hoopte Barnes & Noble op Black Friday, de grootste winkeldag van het jaar, klanten naar de winkel te trekken. De Amerikaanse boekwinkelketen liet honderd auteurs elk een paar duizend kopieën van hun boek signeren. Dan Brown, Hillary Clinton, Donna Tartt, George W. Bush: ze tekenden.

Enige manier om zo’n exemplaar te krijgen? Weg van de website van concurrent Amazon, op naar een winkel van Barnes & Noble. Met de actie wilde het bedrijf, dat vandaag met de nieuwste resultaten komt, de omzet in het feestdagenseizoen opkrikken.

Want het gaat niet goed met Barnes & Noble (6 miljard dollar omzet, 34.000 werknemers). De feestdagenomzet valt al twee jaar tegen, net als de gehele omzet trouwens, en dan maakt de keten ook al vier jaar op rij verlies. Drie dingen die het bedrijf (nog) niet hebben kunnen redden.

1. Nook

De Nook is Barnes & Noble’s eigen e-reader, het antwoord op de Kindle van Amazon en de tablets van Apple en Samsung. De manier om in het digitale tijdperk te overleven, zo werd het apparaat in het najaar van 2009 gepresenteerd. Met succes: de Nook veroverde bijna een kwart van de markt, Microsoft en uitgever Pearson investeerden in de e-reader.

Nu, vijf jaar later, is de Nook allesbehalve een redding gebleken.

De laatste twee jaar werd er ongeveer 700 miljoen dollar op verloren, schrijft de Wall Street Journal. De boekenwinkelketen gaat het apparaat daarom afstoten; de Nook-divisie wordt een zelfstandig beursgenoteerd bedrijf. De fysieke winkels en de website blijven één.

2. Universiteitsboekwinkel

Met de Nook verdwijnen ook de boekwinkels op universiteiten uit het bedrijf. Onder de naam Barnes & Noble College verkoopt het bedrijf boeken op Amerikaanse campussen. Iets dat het bedrijf goed af gaat. De omzet is al enkele jaren redelijk stabiel, die ligt rond de 1,7 miljard dollar. En terwijl B&N jaarlijks zo’n 20 winkels sluit, groeit het aantal campusboekwinkels licht.

Maar: de opbrengsten zijn niet genoeg om de verliezen van Nook mee te compenseren.

3. Feestdagen

Het feestdagenseizoen, vanaf Thanksgiving tot aan Kerst, is traditioneel het moment waarop winkels extra omzet genereren. Amerikaanse boekwinkels halen gemiddeld zelfs dertig procent van hun jaarlijkse omzet uit die weken.

Een belangrijke periode, dus. Maar ook voor Kerst gaan steeds minder mensen bij de Barnes & Noble naar binnen. Twee jaar op rij daalde de feestdagenomzet, respectievelijk met 11 en 7 procent.

Toch nog wat goed nieuws

De beurs reageerde positief op de aankondiging dat Barnes & Noble en Nook twee aparte bedrijven worden. En die gesigneerde-boekenactie was best slim, aldus de voorzitter van de Amerikaanse boekverkopersvereniging tegen de New York Times:

“Books are identical no matter where you buy them. You don’t get a different or better ending if you buy them from us.”

Maar wel een handtekening, dus.