Google Glass krijgt (dankbare) concurrentie van eigen partners

Foto AP

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Google Glass krijgt binnenkort concurrentie van een van de partners van Google, schrijft Quartz. Eerder dit jaar tekende Luxottica - maker van brillen voor onder andere Ray-Ban, Oakley, Chanel en Prada - een overeenkomst met het internetbedrijf om comfortabele monturen te maken voor de beruchte en langverwachte wearable.

Maar ondertussen heeft de Italiaanse brillenmaker ook plannen gemaakt met Intel om zelf hi-tech brillen te gaan ontwikkelen. Volgens Luxottica-topman Massimo Vian is Google maar een van de vele klanten die het heeft en is de samenwerking niet exclusief. Het wordt nog ingewikkelder, schrijft Quartz: Intel gaat mogelijk ook hardware leveren voor Glass.

Google laat in een reactie weten dat het simpelweg blij is dat er meer geïnvesteerd gaat worden in wearables, zeker brillen. Er zou geen concurrentie zijn tussen de techgigant, Luxottica of Intel. Waarschijnlijk zijn ze bij Google maar wat blij dat er geïnvesteerd wordt in meer hi-tech brillen. Dit zou Glass weer nieuw leven in kunnen blazen, nu de toekomst van het project onzeker lijkt.

De hack bij Sony was heel erg

Business Insider vat in een paar punten samen hoe groot de meest recente cyberaanval op Sony Pictures eigenlijk was. En de zakenpublicatie schetst hiermee een angstaanjagend beeld van de toekomst. Dat is niet het publieke geheim dat Hollywood blanke mannen het meeste betaalt.

In het kort: op 24 november stalen cybercriminelen 11 terabytes aan informatie van Sony en maakten ze alle computersystemen van het bedrijf onklaar. Maar ook de grote hoeveelheid persoonlijke informatie die is gelekt door - vermoedelijk Noord-Koreaanse - hackers is ongekend: een borstvoedingsdieet van een werknemer, onderzoek van personeelszaken naar een werkrelatie, wachtwoorden en een lijst van recentelijk ontslagen werknemers - met de redenen voor ontslag.

Experts noemen de cyberaanval ‘de eerste grote aanval op een Amerikaans bedrijf waarbij een zeer destructief type kwaadaardige software is gebruikt dat computernetwerken uitschakelt’. En dat belooft niet veel goeds voor bedrijven met dezelfde gevoelige informatie en een vergelijkbare digitale beveiliging.

Promotie na goede cijfers Synopsys

Wie goed doet, krijgt opslag. Dat geldt niet voor iedereen, maar wel voor Brian Beattie bij Synopsys. The Wall Street Journal meldt dat de financieel directeur gepromoveerd is tot Chief Administrative Office (directeur verantwoordelijk voor onder andere administratie, financiën en personeelszaken) na de goede kwartaalcijfers eind oktober.

Het bedrijfsresultaat van Synopsys bleek in het kwartaal dat afliep op 31 oktober met 9,8 procent gestegen te zijn. De winst groeide in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar van 56,9 miljoen dollar naar 62,5 miljoen dollar. De inkomsten stegen met 6,8 procent naar 539 miljoen dollar. Door Beattie te promoveren komen volgens bestuursvoorzitter Aart de Geus de leiding van “de vitale onderdelen” van Synopsys in de juiste handen van “één leider”.