The Two Towers

Veronica, 20.30-00.30.u.

(Peter Jackson, 2002). De reis die de hobbits Frodo, Sam, Merijn en Pepijn voortzetten nadat zij in The Fellowship van Gandalf gescheiden zijn, vereist van de toeschouwer voorkennis van Tolkiens epos over een utopisch verleden waarin mensen en fantasiewezens strijden om het goede in de wereld te behouden.

The Two Towers, het tweede deel van The Lord Of The Rings-trilogie, heeft als bindend thema dat van natuur versus techniek. De boze vorst Sauron stuurt allerlei kunstmatig gekweekt gebroed als Orks en Uruk-hai op de reisgenoten af. Deze gedrochten worden geboren in smederijen waar ook hun wapens worden geproduceerd. Om de pijn van deze industrialisatie voelbaar te maken, bedacht Tolkien niet alleen elfen en dwergen, natuurwezens die in een technologisch tijdperk verdwenen zouden zijn, maar bracht hij ook bomen tot leven.

Ironisch genoeg kon Jackson dankzij de filmtechniek die bomen ook geloofwaardig laten bewegen – en terugvechten als Sarumans malversaties hen te veel worden. Ook de gedegenereerde hobbit Gollem, een ander hoogtepunt van The Two Towers, komt uit de computer. Maar niet nadat hij op de set door acteur Andy Serkis was gespeeld. Het eindresultaat overtuigt nog altijd.