ECI is nieuwe sponsor AKO Literatuurprijs

De AKO Literatuurprijs heet vanaf volgend jaar ECI Literatuurprijs. Dat heeft de organiserende Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-fictie gisteren laten weten. De opzet van de 50.000 euro grote prijs blijft intact, al heeft boekenclub ECI het voornemen een publieksprijs aan de juryprijs te koppelen.

Volgens algemeen directeur Sjaak Mark heeft boekhandelketen AKO „in de loop van dit jaar” besloten de sponsoring stop te zetten. „Daar was geen speciale reden voor; we hebben het 25 jaar gedaan, maar aan al het goede komt een eind. We zijn vooral blij dat er een waardige opvolger is gevonden.” Hoeveel de sponsoring de AKO kostte, wil Mark niet zeggen. AKO stopte eenmaal eerder met de sponsoring van de prijs, in 1997, maar nam deze in 2000 weer over.

Winnie Sorgdrager, voorzitter van de stichting, liet gisteren weten uit te kijken naar de nieuwe periode: „De stichting kijkt uit naar de samenwerking en ziet in ECI de ideale partner om haar missie te realiseren: het stimuleren van de belangstelling en liefde voor Nederlandse boeken.”

Met ECI is een overeenkomst voor vijf jaar gesloten, maar volgens directeur Josja Zijlstra van de boekenclub is het een langetermijnproject. „Kijk naar de AKO. Die hebben zich uiteindelijk 25 jaar aan de prijs verbonden.” Volgens Zijlstra past een literatuurprijs uitstekend bij ECI. „Wij willen onze lezer bij de hand nemen, net zoals de boekhandel op de hoek. We hebben een ledenbestand van 150.000 mensen. Die willen we helpen in hun zoektocht naar een goed boek. We willen verhalen naar een breed publiek brengen. Daar gaat het de stichting ook om. Vandaar dat ze naar ons zijn toegekomen.”

De noodlijdende boekenclub ECI, in 1967 opgericht ‘om de leescultuur in Nederland te bevorderen’, werd begin dit jaar overgenomen door Novamedia, het bedrijf dat ook eigenaar is van de Postcode Loterij. Bij de doorstart behielden rond de 30 van de 200 werknemers van de boekenwebwinkel en -club hun baan.

Bij de overname liet Boudewijn Poelmann, directeur van Novamedia, weten dat de boekenclub van ECI past bij de activiteiten van Novamedia die „bijdragen aan een betere wereld”. Ook sprak hij toen over een „enorm groeipotentieel”. ECI moest, ondanks een dalende boekenverkoop, een „bloeiende boekenclub en webshop” worden. Met de overname van de literatuurprijs wordt de groei van Novamedia in de boekenmarkt verder zichtbaar. Het bedrijf is ook eigenaar van uitgeverij Nieuw Amsterdam / Wereldbibliotheek en nam boekhandel Scheltema in Amsterdam over uit de inboedel van het failliete Polare.