Een vervuilende energiecentrale bouwt Thailand liever over de grens

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij

Het NIMBY-principe geldt wereldwijd, dus ook in Azië. Iedereen in de wereld weet dat gevangenissen nodig zijn, alleen niet naast jouw huis of not in my back yard. Thai zijn niet anders. Natuurlijk weten ze dat ze energiecentrales nodig hebben om de tweede economie van Zuidoost-Azië op gang te houden. Alleen willen ze het liever niet in hun eigen land. Dus bouwt Thailand voor 3,7 miljard dollar een van de grootste kolencentrales van Azië net over de grens in het veel armere Laos. The Wall Street Journal schrijft er vandaag over.

Door in Laos te bouwen hoeven opdrachtgevers en nutsbedrijven Banpu Public Company en Ratchaburi Electricity geen analyse te maken over de milieuschade in Thailand. Dat de dampen van de vervuilende centrale zich waarschijnlijk niet laten hinderen door de grens op dertig kilometer afstand, deert dan kennelijk niet.

Ook is het makkelijker om het grote project in Laos op tijd en goedkoper af te krijgen. Laos is armer dan Thailand en zit te springen om dit soort investeringen. Dat maakt het verkrijgen van vergunningen eenvoudiger.

Een grote kolencentrale zou in Thailand weerstand opwekken, aangezien in de jaren zeventig tienduizenden Thai gedwongen moesten verhuizen na de komst van kolenmijnen - en centrales in Noord-Thailand. Honderden bewoners stierven aan ademhalingsproblemen.

Beckham als het ultieme Chinese uithangbord

David Beckham wordt half Chinees. De multimiljonair en voetballer met een trage tred en ooit een sublieme pass tekent een contract met het Chinese levensmiddelenbedrijf Li & Fung om een joint-venture op te richten waarbij de Chinezen de producten leveren en Beckham zijn sterrenstatus gebruikt om ze te verkopen.

Wat Beckham en Li & Fung gaan doen en hoeveel geld er mee gemoeid is, blijft mistig in de verslaggeving van South China Morning Post, maar het moet meer worden dan posters van Becks met een sixpack in een strakke witte onderbroek van Li & Fung. “Dit is meer dan een merk opbouwen. Wij willen via Beckham gebruikmaken van meerdere sterren”, zei directeur Bruce Rockowitz op een persconferentie tegen de Hongkongse krant.

Beckham wil mogelijk dat zijn vrouw Victoria en kinderen ook onderdeel worden van de marketingcampagnes. Het doel lijkt dat wij als consument alles willen wat zij dragen, doen en begeren. En toevallig zijn dat dan producten van Li & Fung, een beetje zoals The Joneses, maar dan in China en met Beckham als David Duchovny en Posh Spice als Demi Moore.

Meer megawinkelcentra betekent meer shoppers in de Filippijnen

China, China, China. Vanuit Nederland lijkt het soms of alle aandacht over de opkomst van de Aziatische middenklasse over China gaat. Maar ten zuidoosten, vanuit Nederlands perspectief een beetje verscholen, zijn de Filippijnen bezig met een enorme economische opmars.

Dat blijkt maar weer uit de plannen van SM Investments, een van de grootste conglomeraten van het eilandenrijk. Het bedrijf wil de komende vijf jaar 400 miljard peso (ofwel 8,9 miljard dollar) uitgeven om meer megawinkelcentra te bouwen om zo meer shoppers te lokken die meer geld gaan uitgeven. Nikkei Asia Review heeft een aardig stuk.

Wie wel eens in een winkelcentrum in Manilla is geweest weet dat mega ook echt mega is, denk aan de Kuip of de Arena, maar dan alleen maar gevuld met winkels en heel veel fastfoodrestaurants. Zo heeft de SM Megamall in Manilla al 1.200 winkels op een oppervlakte van 50 hectare. En dat is voor de uitbreidingsplannen.

In Cebu, een grote havenstad, moet eind volgend jaar een soortgelijk complex de deuren openen. En ook in andere steden zijn er grootse plannen. SM Investments wil er alles aan doen te zorgen dat de 100 miljoen inwoners van de Filippijnen die door de groei van 7 tot 8 procent per jaar steeds meer te besteden hebben dat ook in een winkel van SM doen.