Zo vergeet je nooit een naam

Elke week belicht nrc.next een start-up met potentie. Deze week: armbandje om te netwerken

Bedrijf: Shake-on

Oprichter: Babak Heydari (26), Jouri Schoemaker (24), Anton de Bode (25) Medewerkers: 4

Er zijn veel trucjes om bij een kennismaking iemands naam te onthouden. Maar hoe doe je dat als je op een congres bent en tientallen nieuwe mensen leert kennen? Thuis heb je je zakken vol visitekaartjes en geen idee meer bij wie ze horen. De start-up Shake-on heeft daar de oplossing voor met een armbandje dat automatisch contactgegevens uitwisselt als je handen schudt.

Wat is het?

Je doet het polsbandje om en laat het verbinding maken met een bijbehorende app op je smartphone. Die vindt weer automatisch je sociale netwerken, zoals Twitter en LinkedIn. Als je vervolgens met iemand kennis maakt door handen te schudden, herkent een chip in de armband de schudbeweging en maakt hij automatisch connectie met de polsband van de ander. Na afloop van congres zie je in de app keurig een lijst (met LinkedInprofielen) van alle mensen die je die dag de hand hebt geschud.

Waar koop je het?

Het armbandje is niet los te koop voor particulieren, ook omdat je er pas wat aan hebt als je gesprekspartner het bandje ook draagt. De start-up richt zich dus op de zakelijke markt, zoals de organisatie van een congres. De armbandjes zijn nog in ontwikkeling, vanaf februari zijn ze klaar.

Wat is het verdienmodel?

Je kunt een armband huren of kopen, afhankelijk van het aantal afgenomen bandjes. Hoe meer bandjes, hoe goedkoper, maar de verkoopprijs zal onder de 10 euro per stuk zijn. Ook wil de start-up de data die bij de bandjes horen weer doorverkopen aan congreshouders. De informatie (waar werd de meeste connectie gemaakt, welke events zijn populair) wordt met bluetoothhotspots gemeten, dus die informatie is waardevol voor standhouders.