Zij het geld, jij een schoenenzaak

Niet de bank, maar een echtpaar leende Anna Winkelmolen 75.000 euro voor een webshop waar je je eigen schoenen kunt ontwerpen.

Toen Anna Winkelmolen (31) zich realiseerde dat ze nooit, maar dan ook nóóit, leuke schoenen kon vinden, besloot ze haar leven anders in te richten. Onlangs gaf ze haar salesfunctie bij het kledingmerk G-star op om zich volledig te richten op haar eigen bedrijf Anna van Mills: een 3D-webshop, waar vrouwen hun eigen schoenen kunnen ontwerpen. Ze ging praten met een bank, maar kon niet meer dan 20.000 euro lenen, terwijl ze ruim een ton nodig had.

Ze vond een 3D-designer die mee wilde investeren. Maar voor de marketing van haar webshop was meer geld nodig. Dat vond ze via twee ‘business angels’, particuliere investeerders: het echtpaar Diana Kortbeek en Ruud Rijbroek. Hij bekleedde jarenlang directiefuncties, zij is kunstenaar. Via hun stichting Voorrang aan Talent investeren ze in jonge mensen. „Omdat we dan een persoonlijke inbreng hebben”, zegt Kortbeek. „Bij Anna bijvoorbeeld geven we commentaar op de website, op de modellen en ik kan met een vrouwenoog naar Anna’s bedrijf kijken. Interessant voor ons én voor Anna, lenen gaat zo sneller dan via de bank. Bovendien staan we er redelijk relaxed in: geen tijdslimieten gekoppeld aan rendement. Dat is te moeilijk bij een startend bedrijf.”

Kortbeek en Rijbroek investeerden 75.000 euro in het project. Winkelmolen stuurt eens in de twee weken een verslagje van waar ze mee bezig is.

De helft loopt op niks uit

Winkelmolen vond haar ‘engelen’ via Investormatch, een bureau dat investeerders koppelt aan ondernemers. „We hebben een netwerk van circa 550 gescreende business angels”, zegt managing partner Peter van Meersbergen. „We weten hoeveel ze willen besteden, wat hun achtergrond is en waarmee ze hun geld hebben verdiend. Die informatie leggen we naast de profielen van ondernemers die een investeerder zoeken.”

Ongeveer de helft van de tot stand gebrachte contacten loopt op niks uit. In sommige gevallen blijkt de investeerder toch te weinig affiniteit te hebben met het businessplan van de ondernemer, en soms mislukken onderhandelingen doordat men het niet eens wordt over bijvoorbeeld de eigendomsverhoudingen.

Van Meersbergen schat dat Nederland zo’n drieduizend actieve business angels telt. En hun aantal groeit nu banken nauwelijks nog leningen verstrekken aan ondernemers. Bedroeg in 2012 en 2013 bij elkaar opgeteld het geïnvesteerde bedrag via Investormatch 6 miljoen euro, dit jaar is dat al zo’n 4,5 miljoen. Van Meersbergen: „Als je bij de bank 1 tot 2 procent rente krijgt en via een investering wel 9 procent kunt krijgen is dit een aantrekkelijk alternatief.”

De business angels zijn een diverse groep. Sommigen zijn alleen actief in hun eigen woonplaats, anderen zijn landelijk bekend, je hebt mensen die vaak investeren en mensen die incidenteel een ondernemer helpen. Natuurlijk gaan ze voor rendement. Van Meersbergen: „Maar ook het meedoen in een bedrijf en het inbrengen van kennis en een netwerk wordt belangrijk gevonden. Voorwaarde bij Investormatch is dat de investeerder bereid is minimaal 50.000 euro in een bedrijf te steken.”

Op termijn verwacht Kortbeek wel winst uit de onderneming van Winkelmolen. „Misschien koopt Anna ons op enig moment wel uit.” Anna Winkelmolen en haar business angels stelden een aandeelhouderscontract op: de investeerders kregen 35 procent van de aandelen in Anna van Mills. Ruim de helft (55 procent) bleef in handen van Anna Winkelmolen. De rest is voor de 3D-designer die ook investeerde.

De webshop moet in het voorjaar van volgend jaar openen. Het geïnvesteerde geld is voorlopig voldoende, volgens Winkelmolen. „Maar ik verwacht dat medio volgend jaar wel een nieuwe investering nodig is. Als starter maak je fouten. Zo heb ik een keer verkeerd leer ingekocht.”

Ze zitten ook in biovoedsel

Diana Kortbeek en Ruud Rijbroek hebben nog negen andere investeringsprojecten, zoals Bio del Mundo, een bedrijf dat biologisch voedsel maakt. Kortbeek: „Onze voorwaarde was dat ze ook biologische kant-en-klaarmaaltijden zouden gaan maken die via de supermarkt te koop zijn.”

Kortbeek en Rijbroek hoeven niet meer zo nodig te sparen op de bank. „Dit is zoveel persoonlijker. Als je geld hebt en het ligt op de plank, heeft dat geen zin.”