Zet een drone op je verlanglijstje, en ga techsavvy het nieuwe jaar in

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: de aftrap van de documentairereeks Firestarters van Vodafone

Wie: Head of Brand van Vodafone Eva Ruiz, boer Jacob van den Borne, Roelof de Vries van stichting ShadowView, filmeditor Reinout van Schie en heel veel techsavvy people.

‘Techsavvy’ is het woord van de avond. Daarmee wordt bedoeld: mensen die dol zijn op techniek. Met de lancering van de documentaire reeks Firestarters op Discovery Channel wil Vodafone laten zien waar de techsavvy’s zich zoal mee bezighouden. Met drones bijvoorbeeld, de onbemande, op afstand bestuurbare minivliegtuigjes waarmee je bijvoorbeeld opnames kunt maken van de naakt zonnende buurvrouw. “Veel mensen vinden drones eng. Privacy-issues en zo.” Head of Brand van Vodafone Eva Ruiz schudt haar hoofd. “Wij willen laten zien dat er ook heel veel goede toepassingen mogelijk zijn.”

Plantspecifiek handelen

Zoals wat boer Jacob van den Borne doet: zijn akker supertechsavvy bewerken. In een filmpje zien we hem in de modder staan, boven zijn hoofd vliegt een drone. “Ik ben bemestingsproblemen aan het opsporen zodat ik plantspecifiek kan handelen,” verklaart hij plechtig. Volgens Van den Borne vliegen er over twintig jaar over elke akker drones en wordt de landbouw grotendeels door computers geregeld.

Maar er zijn nog meer grappige dingen die je met de vliegende cameraatjes kunt doen. Zoals stropers in het Krugerpark de stuipen op het lijf jagen. Roelof de Vries van ShadowView deed het. “Geloof me, als er midden in de nacht op de savanne ineens een drone boven je hoofd hangt doe je het echt wel in je broek van angst.” Maar ook dichter bij huis kunnen drones goed worden ingezet. Op festivals bijvoorbeeld, om het terrein af te speuren op zoek naar dronken mensen die ergens in de bosjes liggen. “Hebben we warmtesensoren voor.”

Verlanglijstje

Reinout van Schie en Jelte Keur maakten met, jawel, een drone, een filmpje van de Dom in Utrecht. Tien maanden moesten ze wachten op precies de juiste weersomstandigheden. Maar goed, dan heb je ook wat: De beelden van de boven de mist uittorende toren werden al meer dan zeshonderdvijftigduizend keer bekeken.

Voor wie nu al helemaal zin heeft gekregen om zelf lekker met een drone aan de slag te gaan: kan! Volgens De Vries zijn ze al vanaf zestig euro te koop. Dus op het sinterklaaslijstje ermee, ga je helemaal techsavvy het nieuwe jaar in.