Verkoop NRC Media stap dichterbij - akkoord Egeria en Mediahuis

Foto Arjan de Jongh

De verkoop van NRC Media, uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl, is weer een stap dichterbij. Verkoper en kopers hebben vandaag een overeenkomst getekend. Nu moeten onder meer ondernemingsraad en redactieraad advies geven over de voorgenomen verkoop.

Investeringsmaatschappij Egeria wil NRC Media verkopen aan drie partijen. Het Vlaamse krantenbedrijf Mediahuis verwerft het grootste belang, naar verluidt 80 procent van de aandelen. Stichting Democratie en Media (SDM) en de investeringsmaatschappij van Vereniging Veronica verdelen de rest.

Twitter avatar gertysebaert Gert Ysebaert Aan de mooiste krant van Nederland. Welkom bij Mediahuis. #nrc
Twitter avatar Venema Nienke Venema Fijn dat @nrc ovb een goed thuis vindt bij MediaHuis, met steun van Stichting Democratie en Media en Veronica.

De ondernemingsraad van NRC Media, de redactieraad, prioriteitsaandeelhouder Stichting Lux & Libertas en de directie van NRC Media hebben nu enkele weken nodig om een advies te geven over de voorgenomen verkoop. De verkoop wordt naar verwachting begin volgend jaar afgerond.

Financiële details worden bekeken

De genoemde instanties zullen onder meer kijken naar de manier waarop de redactionele onafhankelijkheid is verankerd en de financiële details van de overname. De ondernemingsraad heeft altijd benadrukt dat NRC Media “conservatief” zou worden gefinancierd. Dat wil zeggen: zonder veel vreemd vermogen.

Directie en hoofdredactie van NRC Media zeggen in een reactie dat “deze mogelijke overname ons in staat stelt onze journalistieke producten op papier en digitaal verder te ontwikkelen.”

Mediahuis is een van de leidinggevende mediagroepen in België. De onderneming werd opgericht in 2013 als een joint venture van Corelio en Concentra, twee mediabedrijven met een lange geschiedenis in de Belgische perswereld.

Mediahuis uitgever van verschillende kranten

Mediahuis is uitgever van de kranten De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Daarnaast exploiteert het bedrijf websites en apps voor rubrieksadvertenties, onder meer voor huizen, banen en auto’s.

Mediahuis verkoopt dagelijks ongeveer 550.000 kranten en bereikt met haar verschillende nieuwssites meer dan 1,3 miljoen digitale nieuwsconsumenten per dag.

Geen mededelingen over prijs

Over de verkoopprijs doen de partijen geen mededelingen. Elders in de Nederlandse en Belgische pers wordt gesproken over een bedrag tussen 90 en 100 miljoen euro.

Egeria (91 procent) en een groep rond media-ondernemer Derk Sauer (9 procent) kochten NRC Media in 2010 voor bijna 68 miljoen euro. Het bedrijf haalde in 2013 een omzet van 118 miljoen euro en een winst van 4,6 miljoen euro. Het NRC Restaurant Café blijft buiten de transactie.

Nederlandse dagbladen in Belgische handen

Met de verkoop van NRC Media zal een groot deel van de Nederlandse dagbladen in Belgische handen zijn. De Persgroep van topman Christian Van Thillo is eigenaar van de Volkskrant, AD, Trouw en Het Parool.

Binnenkort krijgt de Persgroep vermoedelijk ook toestemming om de regionale kranten van Wegener over te nemen. Concentra, een van de partijen in Mediahuis, is sindskort eigenaar van de regionale kranten in Limburg.