Scootmobiel op drift in frisse Heijermans

Tompoezen, bonbons, sandwiches, champagne, whisky. Het eten en drinken komt uit alle hoeken en gaten en de hebzuchtige familie Bien Aimé propt zich er gretig en onverzadigbaar mee vol. Als een rijke oom zich dood lacht in hun pension, nemen ze elkaar zielsgelukkig in de armen vanwege de erfenis. En als zich een andere erfgenaam – een net aangetrouwde tante – aandient, vliegen ze elkaar hysterisch in de haren.

Ter ere van het 150ste geboortejaar van zijn lievelingsauteur Herman Heijermans trakteert regisseur Joeri Vos op een fysiek en kolderiek Beschuit met muisjes. In zijn versie van Heijermans’ ‘familiegebeurtenis in drie bedrijven’ uit 1910 dollen de acteurs met opgeplakte neuzen, dikmaakpakken en grotesk spel rond in een kleurrijk decor (Mats Boswijk). Ruzies ontaarden in slapstickgevechten met nepbloed en akoestisch versterkte uithalen. Heijermans’ oud-Hollandse woorden als ‘schellen’ (bellen) zorgen daarbij voor een passend potsierlijk randje.

Überclowns van het circus zijn Maud Dolsma als de plat Amsterdamse tante Riek en Teun Luijkx als Grootmoe in een scootmobiel op drift. Maar de mooiste rollen zijn voor de familieleden die door hun hebberigheid ook een zekere tragiek laten schemeren. Als Prosper Bien Aimé weet acteur Rick Paul van Mulligen het publiek knap tussen afschuw en begrip te slingeren. Hij zakt overdreven wanhopig in elkaar als de erfenis aan hem voorbij lijkt te gaan. Maar als de huisbaas voor de deur staat om achterstallige huur te innen, weet je ook waarom.

De verwarring is het mooist in een ruzie tussen de echtgenoot van Prosper (Anna Schoen) en de eveneens onbemiddelde nieuwe tante (Mariana Aparicio Torres), die beiden hartstochtelijk de erfenis opeisen voor de toekomst van hun eigen kind. Het aangedikte Spaanse accent van Torres geeft hun conflict ook politiek een interessante lading. Op dat soort momenten is Heijermans’ graaikomedie het meest invoelbaar en na anderhalve eeuw nog steeds actueel.