Je kent dit bedrijf niet. Maar het maakt jouw Calvin Klein-broek

Blue jeans with blank leather label for your own text Beeld iStock, bewerking NRCQ

De kans dat je dit bedrijf kent, is klein. Toch ontwerpt en maakt het kleding voor onder meer Calvin Klein, Guess, Tommy Hilfiger en Levi’s. Het heeft winkels en verkoopt in grote warenhuizen. Het bezit een tiental kleding- en schoenenmerken. Hoe het heet? G-III Apparel Group. Vandaag de nieuwe kwartaalcijfers.

De ingrediënten

In 1956 begint Aron Goldfarb - “a Holocaust survivor”, benadrukt het bedrijf op zijn site - een kledingbedrijfje in New York, gespecialiseerd in leer. G&N Sportswear. Begin jaren zeventig komt Morris Goldfarb, zoon van Aron, bij het bedrijf. Hij wordt in 1974 de topman van wat ondertussen G-III (spreek uit: G Three) is gaan heten.

Onder Morris Goldfarb worden de activiteiten van G-III uitgebreid. De groep is allang geen leerwinkel meer. Het is een beursgenoteerd miljardenbedrijf geworden dat jurken, sportkleding, pakken, spijkerbroeken, tassen en andere kleding maakt en verkoopt. Dat doet G-III in drie takken.

1. Licenties. Het kledingbedrijf maakt sinds de jaren negentig onder licentie kleding voor grote merken. Een beetje zoals onafhankelijke ondernemers met franchises profiteren van het succes van een bekende naam, is G-III een bedrijf dat zelf kleding mag ontwerpen en maken onder contract van grote merken. Die kleding wordt verkocht als Calvin Klein, waar G-III een deel van de pakken, jurken, sportkleding, tassen en zwemkleding voor maakt. Of als Guess, Tommy Hilfiger, Jessica Simpson, Levi’s of Ivanka Trump. Slechts een paar van de vele merken waarmee G-III een contract heeft. Ook heeft G-III die licenties met sportteams. Zo maakt het kleding voor de Amerikaanse National Football League, het nationale basketbalteam en ruim honderd Amerikaanse colleges.

2. Eigen merken. G-III maakt en verkoopt ook eigen kleding. Een klein deel met het label G-III. Maar de meeste merken heeft G-III in de loop de jaren overgekocht - soms na ze eerst onder licentie te hebben gehad. Merken als Andrew Marc, Marc New York, Jessica Howard, Eliza J, Wilsons, Black Rivet, Vilebrequin en sinds eind november 2013 ook G.H. Bass (bekend van dit soort loafers) vallen onder G-III.

3. Winkels. G-III verkoopt al zijn producten in winkels van de gelicentieerde merken of warenhuizen als Macy’s en Bloomingdale’s, maar heeft sinds 2008 ook steeds meer eigen winkels. Begin dit jaar waren het er ruim vierhonderd in vooral de VS.

Het resultaat

G-III is een familiebedrijf. Begonnen door een Goldfarb, de topman is al veertig jaar een Goldfarb en een nieuwe Goldfarb-zoon - Jeffrey - zit ook in de top van het bedrijf. En van familiebedrijven is bekend: die doen het goed op de beurs.

G-III doet het beter dan goed. Het had afgelopen jaar een omzet van 1,7 miljard dollar (bijna 1,4 miljard euro), de koers is sinds 2011 verviervoudigd, en het aantal werknemers is inmiddels ruim 6,5 duizend. Het opent steeds meer winkels, koopt steeds meer licenties en neemt steeds meer merken over.

De drietaksstrategie van G-III werkt. Het handelt alleen in draagbare kleding van het wat duurdere soort - een stabiele markt - en kleding voor sporters die altijd wel wordt afgenomen. En het spreidt zijn kansen door niet alleen minder bekende merken te bezitten en te verkopen in eigen winkels, maar ook via de licentie-constructie geld binnen te halen op betrouwbare en bekende merken. Het risico: als G-III de licenties kwijtraakt, of een bedrijf als Calvin Klein een verkeerde strategie kiest, heeft het een probleem. Tot die tijd zijn investeerders nog volop fan.