Hoe lang blijft zo’n internethype leuk?

Dubsmash, waarbij gebruikers een beroemde quote playbacken, is nu razend populair. Maar voor hoe lang?

Links: Carice van Houten, midden:Patty Brard, rechts:Tim Douwsma.

Je kiest een beroemde quote en playbackt die terwijl je jezelf filmt met een smartphonecamera.

Let op dat de timing klopt, de omgeving een beetje bij de quote past en je dubsmash is gemaakt.

Dubsmash is de populairste app van dit moment: de app staat op nummer 1 in de online winkels van Google en Apple. Sociale media stromen vol met selfie-video’s waarin gebruikers een kort fragment uit een serie, film of muziek playbacken. Denk aan Engelse uitspraken van Louis van Gaal ( „we will go looking at upstairs and not downstairs”), populaire uitspraken op internet („blikje in de water”), of ‘My heart will go on’ van Celine Dion en ‘I will always love you’ van Whitney Houston. De Nederlandse Facebookpagina van Dubsmash heeft in een week al meer dan vijftienduizend volgers. Hoeveel gebruikers de app – die werd ontwikkeld in Berlijn en op 18 november uitkwam – precies heeft is niet bekend. In ieder geval is de Androidversie de afgelopen twee weken al tussen de vijfhonderdduizend en een miljoen keer gedownload. Apple maakt geen cijfers bekend.

De playback-video’s zijn nu populair, maar hoe lang blijft dat zo? Er zijn meer voorbeelden van ‘one-hit-wonder-apps’ die ooit razend populair waren, maar inmiddels onder het grote publiek niet meer leven. Hoe is het nu met de hypes van destijds?

SongPop

Doel van deze app: zo snel mogelijk raden welk muziekfragment je te horen krijgt. Een maand na de lancering in 2012 had SongPop rond de vijfentwintig miljoen gebruikers. Facebook-oprichter Mark Zuckerberg noemde het één van z’n favoriete games. In maart 2013 had SongPop op Facebook ruim tien miljoen maandelijks actieve gebruikers, op dit moment zijn dat er bijna 85 procent minder: anderhalf miljoen.

Draw Something

Teken een voorwerp, waarbij je tegenspeler zo snel mogelijk moet raden wat het is. De app was populair in 2012 en werd meer dan vijftig miljoen keer gedownload. Ontwikkelaar OMGPop verkocht de app op het hoogtepunt aan Zynga. Begin 2013 speelden nog ruim 8,5 miljoen gebruikers maandelijks Draw Something op Facebook, op dit moment is alleen de harde kern van een miljoen spelers nog over.

Telegram

Werd gezien als de opvolger van Whatsapp, toen de populaire chatapp door Facebook werd gekocht. Het Russische Telegram, dat beter met privacy zou omgaan, kreeg er vijf miljoen gebruikers bij. Volgens de laatste cijfers (maart dit jaar) zouden er nu 35 miljoen gebruikers zijn, maar echt groot werd Telegram nooit. Whatsapp heeft 600 miljoen gebruikers.

Wordfeud

De online variant van het bordspel Scrabble kwam in 2010 uit. De Androidversie wordt door zo’n twintig miljoen mensen gespeeld. Begin 2013 speelden ruim vijfhonderdduizend mensen het spel op Facebook, op dit moment zijn dat er ruim 457.000. Het aantal wekelijkse gebruikers neemt zelfs toe. Wordfeud is de uitzondering op de regel: een blijvertje.