Hoe je met je blog goed geld kunt verdienen

Foto Liselotte Fleur

Bloggen. Niet als hobby, maar als baan. En naar sponsors hoeven deze professionele bloggers niet eens meer te zoeken, die worden door bemiddelingsbureaus gevonden.

Op het blog van Yara Michels (25) Chapter Friday (70.000 unieke bezoekers per maand) wordt niet alleen over mode gepraat, er wordt ook geld verdiend. Michels noemt zichzelf een “allround business chick”. Een deel van haar teksten wordt geschreven door een contentmanager, ze heeft twee stagiairs, en drie dagen per week een fotograaf in dienst.

“Eigenlijk run ik een klein tijdschrift, maar dan met meer lezers dan de meeste Nederlandse bladen.”

Niet alleen op haar blog heeft ze duizenden volgers, maar ook op Twitter (12.000 volgers), Facebook (20.400 likes) en Instagram (90.000 volgers).

Schrijven over producten

Adverteerders kunnen een banner op een blog plaatsen en zo advertentieruimte kopen. Maar bloggers verdienen ook geld door over producten te schrijven (branded content). Thijs Broekhuizen, universitair hoofddocent aan de Rijksuniversiteit Groningen:

“Het is een oude wet. Als je advies krijgt van een vriend heeft dat vijf keer zoveel effect als wanneer je een reclame ziet.”

Een gesponsorde Instagram-post op Michels account “gaat vanaf een paar honderd euro”. Voor ongeveer één op de twintig posts krijgt ze betaald.

Er zijn bureaus die bemiddelen tussen adverteerders en bloggers. De agency, waarbij verschillende bloggers zijn aangesloten, kiest wie het beste bij het merk past. Michels werkt samen met AdVice, onderdeel van mediabedrijf Vice. Een concurrent is BlogMij, dat samenwerkt met onder anderen beautyblogger Miss Lipgloss. Daar staan ongeveer 250 social influencers, mensen met een groot online bereik, onder contract. Bloggers, Instagrammers, YouTubers, Twitteraars.

Hoeveel bloggers zichzelf professionals kunnen noemen, is niet bekend. Bedragen wil BlogMij-oprichter Niels Verhoeven niet noemen, maar hij zegt dat ze “er goed van kunnen leven”. Van de 250 bloggers die zijn aangesloten bij BlogMij kunnen er tachtig leven van het bloggen. Het betekent wel dat bloggers 24 uur per dag in contact staan met de doelgroep. Verhoeven:

“Als je ziek bent of je gaat op vakantie, kun je het werk niet even uitzetten. Maar geld is de verkeerde motivatie. Je moet er passie voor hebben.”

Het gaat om de band die een blogger opbouwt met zijn volgers. Hoeveel hartjes worden er aangeklikt onder een Instagrampost? Hoeveel groene duimpjes krijgt een YouTubefilmpje? Hoe vaak wordt een tweet geretweet?

Geloofwaardigheid

Geloofwaardigheid is het belangrijkste voor een blogger, zegt Verhoeven.

“Als iemand vegetariër is, kun je niet aankomen met een campagne voor vlees. De campagne moet binnen hun persoonlijke leefomgeving passen.”

Voor een lezer is het soms lastig te bepalen hoe objectief een bericht of filmpje is. Op haar blog vermeldt Michels bij een mosterdgele outfit wel dat het om een advertentie gaat (in een klein balkje staat ‘advertorial’), maar bij een foto op Instagram waarop ze dezelfde kleding draagt, ontbreekt die boodschap. “Je kunt zeggen dat het een vorm van misleiding is”, zegt Broekhuizen. “Maar aan de andere kant zijn jongeren er zo mee opgevoed.”

Meer succesvolle bloggers:


Enzo Knol (470.530 abonnees op YouTube) neemt zijn volgers elke dag mee op pad. In oktober zorgde hij voor chaos bij de Jaarbeurs in Utrecht, toen hij daar een spontane meet-and-greet wilde organiseren voor zijn fans, maar werd bestormd door duizenden gillende tieners.

 

De 21-jarige Mert Ugurdiken (219.429 abonnees op YouTube), zoals Mertabi eigenlijk heet, maakt Koefnoen-achtige sketches. RTL maakte vorige week bekend hem een tweejarig contract aan te bieden.


Beautyblogger Cynthia Schultz (23) uit Zwolle trekt tussen de 40.000 en 50.000 unieke bezoekers per dag. Schultz geeft onder andere make-up tips en geeft een inkijkje in haar leven.