Hema merkte niets van ‘Zwarte Piet-ban’, maar goed gaat het niet

De oproep van onder andere Geert Wilders om Hema te boycotten omdat de keten Zwarte Piet ‘in de ban’ zou hebben gedaan, heeft geen impact gehad op de verkopen. Dat betekent niet dat het in de afgelopen drie maanden goed ging: de keten leverde 3,4 procent aan omzet in.

Zwarte Pieten in een filiaal van de Hema. De ophef over de zogenaamde ban van de knecht van Sinterklaas heeft niet tot lagere verkopen geleid. Foto ANP / Valerie Kuypers

De oproep van onder andere Geert Wilders om Hema te boycotten omdat de keten Zwarte Piet ‘in de ban’ zou hebben gedaan, heeft geen impact gehad op de verkopen. Dat zegt een woordvoerder van het warenhuis. Dat betekent niet dat het in de afgelopen drie maanden goed ging: de keten leverde 3,4 procent aan omzet in.

Eind augustus berichtte Het Parool op basis van een interne memo dat de voortdurende discussie over Zwarte Piet de Hema had doen besluiten om de knecht van Sinterklaas geleidelijk uit de winkels te bannen. De verpakkingen zouden dit jaar al zijn aangepast, de chocoladefiguren volgend jaar. Tientallen mensen riepen daarna op Twitter geen voet meer in een Hema te willen zitten. Geert Wilders twitterde bijvoorbeeld:

Twitter avatar geertwilderspvv Geert Wilders Voor mij dus geen HEMA meer! http://t.co/BOn3LN0DUL

Last van de oproep had de Hema dus niet. “Wij zagen het niet terug in de klantreacties”, aldus de woordvoerder. Al eerder bleek uit onderzoek van NRC Q dat Hema geen imagoschade heeft ondervonden van de rel. De keten ontkende overigens al snel nog Zwarte Piet helemaal in de ban te hebben gedaan:

Er zijn nog steeds Pieten te vinden in het assortiment. We blijven de maatschappelijke discussie volgen en we respecteren de regelgeving die daaruit volgt. Voor 5 december is alles ingekocht en over volgend jaar kunnen we nog geen uitspraken doen.

Nieuw uiterlijk

Waar de Hema in het derde kwartaal (augustus-november) wél last van had, was de ombouw (€) van alle 529 Nederlandse winkels naar een nieuw concept. De steigers en stof in de winkels zorgde vooral in augustus en september voor lagere verkopen.

De nieuwe strategie - met veel aandacht voor impulsverkopen, meer assortimentswisselingen en minder mode - moet uiteindelijk juist tot meer verkopen leiden. Volgens topman Ronald van Zetten zijn de eerste tekenen goed. Zo wist het bedrijf al iets meer huishoudelijke apparaten te verkopen.

Omzet

De totale omzet van Hema, met daarin ook de buitenlandse vestigingen, bedroeg in de afgelopen drie maanden 271,1 miljoen euro, een daling van 3,4 procent. Zonder nieuwe winkelopeningen mee te rekenen kwam de omzet zelfs 6,8 procent lager uit. Volgens het concern presteerde het hiermee ‘in lijn met de Nederlandse retailmarkt’. Hema hield uiteindelijk een nettoverlies over van 14,8 miljoen euro.