Dalende olieprijs, maar geen goedkopere vliegtickets

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

In Australië ligt de nationale luchtvaartmaatschappij Qantas onder vuur omdat het de prijzen van zijn vliegtickets niet verlaagt, terwijl de olieprijs de afgelopen maanden is gekelderd. Dat schrijft The Sydney Morning Herald vandaag.

Qantas verhoogde afgelopen zomer de brandstoftoeslag op internationale vluchten. Op dat moment bedroeg de olieprijs 109 dollar per vat. Nu staat de olieprijs op zo’n 72 dollar per vat, een aanzienlijk verschil dus.

Maar volgens analist Matt Crowe van de Commonwealth Bank is de brandstoftoeslag ook bij deze lage olieprijs nog niet voldoende om alle brandstofkosten te dekken. Volgens hem dekt de toeslag ongeveer 27 tot 40 procent van de totale brandstofkosten van Qantas. Om die reden is het volgens Crowe nog te vroeg om brandstoftoeslag - en daarmee de prijs van internationale tickets - te verlagen.

Crowe verwacht overigens wel dat als andere luchtvaartmaatschappijen een brandstoftoeslagen verlagen, Qantas daarin noodgedwongen mee moet gaan, zegt hij tegen de Australische krant.

China beboet internetbedrijven voor verspreiden porno

Het Chinese ministerie van Cultuur gaat internetbedrijven beboeten voor het verspreiden van porno, bericht persbureau Reuters. De boetes zijn onderdeel van de maatregelen van de Chinese overheid om het internet “op te schonen” die zijn ingevoerd onder president Xi Jinping.

Volgens Reuters gaat het onder meer om Tencent en Baidu. Tencent is de uitbater van een van de meest populaire berichtjes-apps van China en Baidu is de grootste zoekmachine van het land. Ook negen andere internetbedrijven zouden worden beboet vanwege hun rol bij het verspreiden van porno, gewelddadig materiaal en het faciliteren van online gokken.

De maatregelen van de Chinese overheid tegen producten die “in strijd zijn met morele waarden”, aldus een ambtenaar, vallen overigens samen met maatregelen die de vrijheid van meningsuiting op het Chinese internet fors aan banden leggen, schrijft Reuters.

Elektrische mini-auto’s populair in China

Ze zijn nog een kleiner dan een Smart en zien er voor een auto een beetje vreemd uit. Maar elektrische mini-auto’s worden in China steeds populairder, aldus The Wall Street Journal.

De Chinese overheid heeft hoog ingezet op elektrische auto’s van eigen makelij, om de milieuvervuiling in grote steden aan te pakken, de afhankelijkheid van geïmporteerde olie te verminderen en de eigen auto-industrie te stimuleren. China wil dat er volgend jaar een half miljoen elektrische auto’s in het land rondrijden, en vijf miljoen in 2020. Naar schatting rijden er nu zo’n 80.000 elektrische auto’s in het land.

Maar de populariteit van elektrische auto’s is nog niet zo groot als de overheid graag zou willen zien, schrijft The Wall Street Journal. Er zijn zorgen over het aantal oplaadpunten, de hoge kosten en het feit dat een Autobahnkreuzer van Audi er toch heel wat beter uitziet.

Volgens de Amerikaanse zakenkrant kunnen elektrische mini-auto’s tegemoet komen aan een deel van de bezwaren. De auto’s zijn - door overheidssubsidies - erg goedkoop en geschikt als stadsauto. De nieuwe modellen hebben een actieradius van zo’n 100 kilometer en zijn geschikt voor de snelweg.

De twee populairste elektrische mini’s zijn op dit moment de Chery QQ3-EV en de Zotye E20. Daarvan zijn er de afgelopen negen maanden in totaal 12.000 van verkocht. In dezelfde periode werden er in totaal 14,2 miljoen personenauto’s in China verkocht. Toch neemt de populariteit van de elektrische mini’s toe, schrijft The Wall Street Journal, en zijn het vooral jonge tweeverdieners en mensen die een stadsauto zoeken die een elektrische mini aanschaffen.