Autohandelaren vieren feest, met dank aan de benzineprijs

Foto AFP

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

NRC Q betaalde eerder dit jaar ruim zestig dollar voor een volle tank: vijftig euro. Ja ja, dat was al spotgoedkoop vergeleken met de prijs die u betaalt aan de A10, wij beseffen dat. Maar nu? Nu kost het nog geen veertig dollar om te tanken in Californië.

De olie- en benzineprijzen blijven dalen. Dat zorgt in de autobranche voor een paradox, schrijft The Washington Post. Terwijl die sector al het hele jaar last heeft van recalls - miljoenen teruggehaalde wagens vanwege riskante gebreken - en dus ook van negatieve publiciteit, gaat het de autohandel beter dan het in lange tijd is gegaan.

“De cijfers komen nog binnen, maar analisten menen dat autofabrikanten hun beste november in meer dan een decennium hebben meegemaakt”, schrijft de krant.

Naast de prijzen bij de pomp zijn ook de rente-tarieven extreem laag. Zo kan de aanschaf van een nieuwe auto makkelijker worden gefinancierd - vaak op krediet.

Ook Hollywood betaalt blanke mannen - veel - meer

De diefstal van gegevens bij filmstudio Sony suddert nog na in Hollywood. Na de recente cyber-aanval op het computersysteen van Sony Pictures Entertainment heeft de website Fusion een spreadsheet geplaatst waaruit blijkt dat vrijwel alle top-verdieners blanke mannen zijn.

“Dan zien banken en Silicon Valley-firma’s er nog goed uit, in vergelijking”, schrijft Fortune. Deze branches krijgen vaak kritiek; vrouwen en minderheden krijgen er te weinig kansen.

De zakelijke publicatie filosofeert verder over de cijfers waaruit blijkt dat Hollywoodfilms een ‘zwaar blanke en mannelijke aanwezigheid’ kennen. Fortune citeert een filmcriticus: “Ik hoop dat Hollywood op een gegeven moment beseft dat diversiteit niet alleen goed is om op te mikken, maar ook zinvol in commercieel opzicht.”

Optimisme over een ouderwets dagblad

Het was niet dat Jeff Bezos zo veel geld uitgaf aan The Washington Post. Voor de oprichter van Amazon is 250 miljoen dollar (202 miljoen euro) kleingeld. Maar de vraag waarom Bezos in 2013 opeens een ouderwets dagblad overnam, plaagde de Amerikaanse media sindsdien wel.

“De beste theoriën suggereerden dat Bezos invloed wilde kopen in de hoofdstad, of de Kindle nieuw leven wilde inblazen”, schrijft Quartz. Maar Bezos zelf zegt nu dat hij werd gevraagd. Hoewel hij ‘niets’ van de krantenwereld wist, en die wereld als ‘hopeloos’ beschouwde, besloot hij te investeren in het iconische dagblad.

Op een conferentie zei hij vertrouwen te hebben in de veranderingen bij de Post. De krant stond bekend als een lokaal dagblad en de paper of record voor politiek Washington. De toekomst draait echter om onderzoeksjournalistiek en om landelijk en mondiaal nieuws, en de critici van de concurrentie zijn er over te spreken.

“De voorheen geplaagde krant beleeft een geweldige bloei, met berichtgeving waar journalisten - en lezers - om geven”, aldus David Carr van The New York Times.