Plan sites voor allochtonen

Schrijver Abdelkader Benali en columnistHarriet Duurvoort. Foto Maurice Boyer

Is het Zwarte Piet of zit het al langer in de lucht? Los van elkaar zijn schrijver Abdelkader Benali en Volkskrant-columnist Harriet Duurvoort bezig met een online tijdschrift voor Nederlanders van niet-westerse afkomst. Duurvoort: „Er is een schreeuwend tekort aan verhalen over culturele diversiteit.” Benali: „De grote thema’s van nu zijn: migratie, integratie, emancipatie. Dat zie je niet terug in de media.”

Of het wat wordt, moet nog blijken. Het is nog pril, zo benadrukken de twee. Benali heeft met zijn blad – werktitel: Savanne – een opiniesite à la De Correspondent voor ogen. „Er is behoefte aan goede urban media, met de nadruk op de grote steden”. Volgens Benali is er op sociale media veel discussie onder allochtonen, die de bestaande media slechts met grote vertraging bereikt. „Dat is onvermijdelijk, de mainstream media zijn van de blanke middenklasse. Ik wil die onderwerpen direct brengen.” Zijn voorbeelden zijn de blog ‘Africa is a Country’ en het Amerikaanse politieke blad The New Republic.

Het zwartepietendebat is geen directe inspiratiebron, maar, zegt Benali: „Het debat toont wel aan dat alles snel langs kleurenlijnen gaat. Zie ook de berichten over Syrië en de radicalisering onder moslims. Het zou beter zijn als je dat soort verhalen ook vanuit de gekleurde ervaring krijgt.” Volgens Duurvoort heeft de pieten-discussie er wel voor gezorgd dat het verhaal van de Afro-Nederlander gehoord wordt.

Duurvoort wil een online glossy oprichten – werktitel Babelonio – met opinie, human interest en lifestyle. De insteek wordt positief; voor de geïnterviewden denkt zij aan bekende mensen die als rolmodel dienen voor de allochtone middenklasse.

Eerder richtte Duurvoort de multiculti glossy Roof op, en ze maakte het scholierenblad Generation Now. Duurvoort: „De helft van de grote steden is biracial. Daar ligt een markt.” De twee miljoen allochtonen in Nederland zijn volgens haar koopkrachtig; aantrekkelijk voor adverteerders. Zij hoopt op 8.000 abonnees: „De Correspondent heeft laten zien dat je ook met een beperkt aantal abonnees iets kunt opstarten.”

De financiering vergt nadere uitwerking. Benali denkt aan crowdfunding. Hij heeft in ieder geval de zegen van Teun Gautier, ex-uitgever van De Groene en bestuurslid van investeerder Veronica. Duurvoort denkt aan subsidiepotjes. Ook praat ze met een „spannende partner”, wiens naam nog geheim moet blijven.