Slecht in namen? Dit armbandje onthoudt ze voor je

Beeld Youtube, bewerking NRCQ

Elke week belicht NRC Q een start-up met potentie. Deze week: een armbandje om te netwerken.

Bedrijf: Shake-on
Oprichters: Babak Heydari (26), Jouri Schoemaker (24) en Anton de Bode (25)
Medewerkers: 4

Er zijn veel trucjes om bij een kennismaking iemands naam te onthouden. Maar hoe doe je dat als je op een congres bent, en tientallen nieuwe mensen leert kennen? Thuis heb je je zakken vol visitekaartjes en geen idee meer bij wie ze horen. De start-up Shake-on heeft daar de oplossing voor met een armbandje dat automatisch basiscontactgegevens uitwisselt als je handen schudt.

Wat is het?

Je doet het polsbandje om en laat het een connectie maken met een bijbehorende app op je smartphone. Die vindt weer automatisch je sociale netwerken, zoals Twitter en LinkedIn. Als je vervolgens met iemand kennis maakt door handen te schudden, herkent een chip in de armband de schudbeweging, en maakt hij automatisch connectie met de polsband van de ander. Na afloop van congres zie je in de app keurig een lijst (met LinkedInprofielen) van al de mensen die je die dag de hand hebt geschud.

Waar koop je dit?

Het armbandje is niet los te koop voor particulieren, ook omdat je er pas wat aan hebt als je gesprekspartner het bandje ook draagt. De start-up richt zich dus op de zakelijke markt, de organisatie van een event of congres. De armbandjes zijn nog in ontwikkeling, vanaf februari zijn ze klaar.

Wat is het verdienmodel?

Je kunt een armband huren of kopen, afhankelijk van het aantal afgenomen bandjes. Hoe meer bandjes, hoe goedkoper, maar het zal onder de tien euro per stuk zijn om te kopen. Ook wil de start-up de data bij de bandjes hoort weer doorverkopen aan congreshouders. De informatie (waar werd de meeste connectie gemaakt, welke events zijn populair) wordt met bluetoothhotspots gemeten, dus die informatie is waardevol voor standhouders.

Zelf ook een leuke start-up? Laat weten via werk@nrc.nl