Kawasaki investeert in zichzelf om prijs Boeing 77X te verlagen

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Kawasaki investeert ruim 25 miljard yen (170 miljoen euro) in manieren om de productiekosten van componenten voor de Boeing 77X te verlagen, meldt Asia Nikkei Review. Het Japanse bedrijf gaat onderdelen voor de romp, wielkasten en laaddeuren bouwen voor dit model dat in 2020 zijn debuut zal maken.

Kawasaki wil 15 procent van de productiekosten schaven na een verzoek van Boeing aan leveranciers om de onderdelen goedkoper te maken dan voor de huidige 777-modellen. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant heeft al 300 modellen van de 77X verkocht en wil op deze manier geïnteresseerde partijen over de streep halen met kortingen. Boeing mikt erop nog 1500 vliegtuigen te verkopen de komende jaren.

Kawasaki investeert de 170 miljoen euro onder andere in productierobots, nieuwe fabrieken en de lancering van een nieuw reparatie- en herstelbedrijf. Die laatste kan ingezet worden om op vliegvelden ter plekke gerichte service te bieden aan klanten van Boeing. Volgens Asia Nikkei Review zal deze service erg lucratief zijn. In 2018 mikt Kawasaki erop om hiermee 3,25 miljard euro aan inkomsten te genereren, 25 procent meer dan in 2013.

Alibaba investeert in verzekeringen

Een consortium van grote Chinese bedrijven, waaronder Alibaba en Tencent, doen mee aan een gesloten investeringsronde voor Ping An Insurance. Volgens The South China Morning Post verzekert de verzekeraar zichzelf van een grootste toekomst online.

Ingewijden laten de Chinese krant weten dat Alibaba en Tencent de grootste investeerders zijn van de in deze zogeheten ‘private placement’ van in totaal 37 miljard Hong Kong dollar (3,83 miljard euro). Met CEO’s Jack Ma en Pony Ma Huateng achter zich kan Ping An online zijn distributiekanaal uitbouwen. Verschillende Chinese verzekeraars bieden al polissen aan op het marktplatform Taobao van Alibaba.

Strijd om Club Med gaat door

Al achttien maanden wordt er gevochten om het kwakkelende Club Méditerranée. Vannacht bood het Chinese conglomeraat Fosun International bijna negenhonderd miljoen euro voor het Franse vakantiebedrijf, meldt The Wall Street Journal.

Fosun biedt hiermee meer dan Italiaanse concurrent Andrea Bonomi, 50 eurocent meer per aandeel om precies te zijn. De 23,50 euro dat het Chinese bedrijf biedt waardeert Club Med, dat naar eigen zeggen de alles-in-één-vakantie bedacht, op 897 miljoen euro. Algemeen directeur van het Franse vakantiebedrijf Henri Giscard d’Estaing verwelkomt het bod van Fosun dat volgens hem het beste voor heeft met Club Med.

Bonomi, die samen met andere aandeelhouders de overname probeert te blokkeren, zou volgens ingewijden eveneens Club Med weer op de rails willen krijgen. Zonder het bedrijf op te breken. De Italiaanse zakenman wilde vannacht nog geen commentaar geven op de nieuwste zet van zijn concurrent in deze uitputtingsslag.