Jij zoekt uit of iemand liever een looprekje of een scootmobiel wil

Foto ANP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Formulemanager
Bedrijf: Welzorg, een bedrijf voor hulpmiddelen voor ouderen en mensen met een beperking. Er werken ongeveer duizend mensen.
Wat opvalt aan de vacature: Het is niet echt duidelijk wat van je wordt verwacht: “Je schakelt moeiteloos van strategisch naar tactisch en operationeel niveau en bent in staat op alle niveaus passend te communiceren.”

Wat doe je dan eigenlijk?

Jij zoekt uit waar de klant behoefte aan heeft. Een voorbeeld komt van directiesecretaris Michael van Nieuwkasteele.
“Omdat de overheid steeds minder vergoedt, willen meer mensen onze procucten huren in plaats van kopen. Of mensen willen liever met ons appen in plaats van bellen.”

Ook moet je uitzoeken wat een klant verwacht van bijvoorbeeld een scootmobiel. Hoe je daar achter komt? “Door te praten met klanten en collega’s”, zegt Van Nieuwkasteele. Of je put uit onderzoek van het CBS. En je zet klantonderzoeken op. “Die worden uitgevoerd door externe bureaus, maar jij begeleidt het onderzoek en trekt de conclusies”, zegt Van Nieuwkasteele. Daarmee ga je concreet aan de slag.

“Het gaat dus echt van het verzamelen van informatie naar poten in de klei.”

Wat verdient dat?

Dat stellen jullie vast in overleg. Van Nieuwkasteele wil geen indicatie geven. “Stel dat onze ideale kandidaat net iets boven dat bedrag zou zitten, en daarom besluit niet te solliciteren.” Dat scenario wil hij voorkomen.

Waarom zoeken ze iemand?

Omdat zorgbedrijven zich dus steeds meer richten op de klant. “We weten alles over zorgproducten, maar niet over onze klanten”, zegt Van Nieuwkasteele. Daar ga jij verandering in brengen.

Wat voor collega moet je zijn?

Je weet relevante informatie te verzamelen, ziet op basis daarvan nieuwe trends en weet ook hoe je daar op in kan spelen. En je moet het niet erg vinden om veel onderweg te zijn. “Veel van het contact kan via Skype, maar je bent zeker de helft van de tijd buiten kantoor”, zegt Van Nieuwkasteele.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

“Het is een nieuwe functie, dus je komt niet in een gespreid bedje”, zegt Van Nieuwkasteele. Als de directie niets ziet in je idee, moet jij ze ervan overtuigen dat de patiënt echt behoefte heeft aan meer mogelijkheid om te huren. “Je moet iemand zijn die niet snel opgeeft.” En wat je ervoor terugkrijgt? “Heel veel waardering en dankbaarheid.”

“Je draagt bij aan het levensgeluk van de klant.”