Karmijn wil vrouwen in de top, want dat is beter voor de business

Topvrouwen zijn er maar weinig in Nederland. Karmijn Kapitaal wil daar verandering in brengen. „Dat is geen activisme hoor”, zegt Désirée van Boxtel, een van de oprichters van het investeringsfonds dat vorige week bijna alle aandelen van schoenen- en tassenontwerper Fred de la Bretonière overnam.

Karmijn werd in 2010 opgericht door drie vrouwen: Hadewych Cels, Cilian Jansen Verplanke en Van Boxtel. Alle drie hebben de nodige ervaring in de financiële wereld. Inmiddels zitten er ook twee mannen in de top van Karmijn. En is er in vijf bedrijven geïnvesteerd.

De oprichters zagen „een kans voor een investeringsfonds dat investeert in bedrijven die worden geleid door vrouwen en mannen”. Van Boxtel: „Wij zijn voor een gebalanceerde combinatie van mannen en vrouwen in de top.” Dat is niet per se omdat ze vinden dat vrouwen niet genoeg kansen krijgen of beter zijn. Maar „om economische redenen”. Van Boxtel: „Het blijkt uit verschillende onderzoeken dat bedrijven met een diverse leiding ook betere bedrijven zijn. Ze boeken betere resultaten, zijn creatiever, nemen betere besluiten.”

Leiderschapsstijlen

Dat is niet omdat vrouwen betere keuzes maken. Maar, zo denkt Karmijn, gemengde managementteams combineren meerdere leiderschapsstijlen. Die verschillende invalshoeken, leiders en prioriteiten zouden zorgen voor beter afgewogen besluiten en ja, zelfs betere financiële resultaten.

Al zijn die resultaten bij Karmijns investeringen niet te verifiëren, het bedrijf investeert namelijk alleen in niet-beursgenoteerde bedrijven, waardoor de behaalde resultaten niet verplicht openbaar zijn.

Wel bekend is dat het gaat om midden- en kleinbedrijven die allemaal internationaal willen uitbreiden. Dus is Karmijn niet alleen aandeelhouder, maar ook betrokken bij de groeiplannen. De jaarlijkse omzet van de vijf bedrijven varieert tussen de 15 en 30 miljoen euro per stuk.

Veel van de bedrijven waarin Karmijn investeert bestaan niet alleen uit vrouwen, maar zijn ook redelijk ‘vrouwelijk’ georiënteerd: verzorgingsproducten (YouMedical), lingerie (Marlies Dekkers), schoenen (Fred de la Bretonière). Bewust? Volgens Van Boxtel niet. Sterker nog, „liever hadden we ook eens een bedrijf in een andere sector”.

Karmijn is „druk bezig” met een zesde investering die voorjaar 2015 rond moet zijn. Van Boxtel wil alleen nog kwijt dat het „een bedrijf in de voedingsmiddelenindustrie” is.