General Motors roept voor de 79ste keer auto’s met defect terug dit jaar

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het wordt nog wel erger met haperende auto’s, voorspelde Edward Niedermeyer een week geleden nog bij Bloomberg. General Motors geeft hem gelijk. De autofabrikant roept 316.350 sportauto’s en nog tientallen andere voertuigen terug vanwege problemen met de koplampen. Volgens The Wall Street Journal is het al de 79ste zogeheten ‘recall’ van dit jaar. Bijna een schrikwekkend eiken jubileum.

General Motors constateerde bij modellen van de Buick LaCrosse-serie en enkele wagens van Chevrolet, GMC, Saab en Isuzu SUVs dat de koplampen door een probleem haperden of het simpelweg begaven. Tegenover de zakenkrant kon de autofabrikant niet bevestigen of de recall het gevolg is van ongelukken. Dit jaar alleen al riep het bedrijf 30,4 miljoen auto’s terug.

Vorige week riep National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) ook al op tot het terughalen van miljoenen auto’s vanwege problemen met de airbags. 2014 zal niet de boeken in gaan als het beste jaar voor de veiligheid van auto’s, en zeker niet voor General Motors dat al eerder beschuldigd werd van het verzwijgen van dodelijke defecten.

Volgens The Wall Street Journal heeft deze meest recente recall te maken met verscherpt toezicht op de veiligheid na kritiek van autoriteiten als de NHTSA. Want het bedrijf wil - begrijpelijk - niet meer geassocieerd worden met de angstaanjagende en kille berekenende praktijken die David Fincher in de film Fight Club liet zien:

Recall scene Fight Club:

Microsoft zegt Clipart vaarwel

Een opstartend modem. Het opslaan van documenten op een diskette. Het zijn dingen waar de nieuwe generatie computergebruikers nooit meer mee in aanraking zal komen, schrijft TechCrunch. En sinds gisteren is er in deze verzameling een nieuwe aanvulling opgenomen: het iconische Clipart van Microsoft Office is met pensioen gestuurd.

Het softwarebedrijf kondigde vannacht aan dat gebruikers van Microsoft Office voortaan voor beeld in hun werkstukken of presentaties automatisch doorgestuurd worden naar hun zoekmachine Bing. Het is een logische beslissing, aangezien beeld sinds de jaren ’90 veel makkelijker beschikbaar is geworden via internetdatabases. Toch onderstreept de beslissing van Microsoft wederom dat computers en computergebruikers een stuk volwassener zijn geworden.

AOL koopt opnieuw videodienst

AOL legt 50 miljoen dollar neer voor Vidible, meldt Recode. Deze videodienst moet hun nieuwe content marketing platform One versterken.

Vidible helpt websites hun bestaande selectie aan video-content uit te breiden met materiaal van derde partijen. Dit kunnen zij doen via het netwerk van de startup of via een automatische functie, legt TechCrunch uit. De aankoop van de videodienst door AOL is niet zonder kritiek. Vidible haalde de afgelopen paar jaar maar 5 miljoen dollar op bij investeerders. Het veronderstelde aankoopbedrag van 50 miljoen dollar is daarmee mogelijk veel meer dan het bedrijf waard is, stellen critici.

Volgens Recode kan de aankoop ook gezien worden als een update van het videoplatform dat AOL in 2010 al overnam om hun uitstap naar beeld af te trappen: 5Min. De techsite beschouwt de beslissing van het internetbedrijf dan ook als een handige nieuwe manier om zowel het aanbod als de beschikbaarheid van beeldreclames drastisch te vergroten.