Garden Bridge: duur en nutteloos of stadse idylle?

De Londense Garden Bridge is bedoeld om „te dralen en van de rivier te genieten”. Anderen vinden het geldverkwisting.

Iedere generatie inwoners van Londen krijgt een brug die bij haar past. De Victorianen bouwden over de Theems de schaamteloos gotische Tower Bridge. In de jaren zeventig verving utilistisch beton een eerdere versie van de London Bridge, en de Millennium Bridge werd symbool voor verspilling toen die na twee dagen wiebelen meteen moest sluiten en pas twee jaar en vele miljoenen verder weer open kon.

De huidige Londenaren krijgen, als de deelgemeente Westminster daar vanavond mee instemt, een Garden Bridge. De voetbrug, bedacht door ontwerper Thomas Heatherwick en tuinarchitect Dan Pearson, is meer een prestigeproject dan praktisch. De brug komt tussen Temple aan de noordoever en de theaters op de South Bank, niet in het oosten waar bruggen ontbreken.

Maar de Garden Bridge is dan ook vooral bedoeld om „te dralen en van de rivier te genieten”, zoals actrice Joanna Lumley, een van de grote voortrekkers van het project, in een promotievideo zegt. Lumley droomt al jaren van „een toevluchtsoord, weg van het rumoer”, dat „harten sneller doet kloppen en getroebleerde zielen kalmeert.”

De huidige 25 bruggen over de tachtig kilometer die de Theems in Londen beslaat, zijn bedoeld om snel van A naar B te gaan. Ze zijn relatief nieuw. Londinium werd weliswaar al in 43 AD door de Romeinen uit strategisch oogpunt in de rivierbocht gesticht, tot 1750 was London Bridge de enige vaste verbinding. ’s Avonds gingen de poorten van die brug bovendien dicht.

Dat zal ook gelden voor de Garden Bridge. Om te voorkomen dat zwervers de brug als slaapplaats gebruiken, zal hij tussen middernacht en zes uur ’s ochtends dichtgaan. Groepen zijn er niet welkom – er zal een demonstratieverbod gelden – fietsers evenmin. Dat heeft tot veel kritiek geleid. Rowan Moore, de architectuurrecensent van The Observer, sprak over een folly, een buitensporig duur en nutteloos bouwwerk.

De brug zal 175 miljoen pond (220,5 miljoen euro) kosten, waarvan 30 miljoen door Transport for London wordt betaald en 30 miljoen door de Britse regering. Het overige geld moet worden ingezameld, net als de 2 à 3 miljoen die het onderhoud jaarlijks gaat kosten. Dat willen de bedenkers binnenhalen door de brug twaalf keer per jaar te sluiten om donateurs te fêteren.

Deelgemeente Lambeth (zuidoever) stemde vorige maand al in met de brug. Ze sprak van „een iconisch voorkomen en betoverend silhouet”. Deelgemeente Westminster (noordoever) vergadert vanavond. De Garden Bridge moet in 2018 open zijn.