Twerken op Dvorák? Nee, kindsopranen in plaats van Pieten

De animo voor klassiek in de concertzaal loopt iets terug, maar daarbuiten is er hoop. Lees er het vrijdag gepresenteerde rapport Orkesten van nu, van waarde voor de toekomst maar op na: de tien Nederlandse orkesten trokken afgelopen vijf jaar twintig procent meer publiek buiten de concertzaal. Hun verklaring: de luisteraar is meer „omnivoor” en omdat de muziekeducatie hier al decennia een ugly cry waard is, móeten orkesten wel uitgaan van „beperktere kennis en andere ‘cultuurconsumptie”.

Van musici vergt dat een fikse omslag, wat bij veel orkesten leidde en leidt tot een hoop intern gemorrel. Meedoen aan Maestro en werken onder een BN’er in plaats van een echte dirigent (Balletorkest). Filmbegeleiding in de Ziggo Dome (Gelders Orkest). Maar dit weekend stond de barometer op zonnig, en kwamen professionals en muziekfans samen in Utrecht om op de groots opgezette Buma Classical Convention na te denken over klassieke muziek in alle denkbare verschijningsvormen – het Radio Filh. Orkest deed zelfs even dienst als jukebox – en ernaar te luisteren.

Prangende vragen zijn makkelijk, urgente antwoorden moeilijk, zo bleek. Wat kun je op het gebied van promotie, presentatie, repertoire, marketing en digitalisering? Sommige goedbedoelde pogingen – een zingende Mozart, een flashmob van speeldoosjes verstopt tussen publiek – deden een wenkbrauw rijzen. Maar er waren verrijkende inzichten. Bij voorbeeld van auteursrechtjurist Christaan Alberdingk Thijm, die erop wees dat nieuwe ‘windows’ wel degelijk meer publiek kunnen genereren, maar dat zulke innovaties zelden komen uit het veld zelf. Dus ‘digital natives’ uit Delft: verzin eens een list om de canon van 750 jaar geniale muziek slim te ontsluiten?

Waar de redding ook vandaan komt (zelf zet ik in op de 55+ers van nu: die worden gewoon vitaal 90), moge er geen te trieste middelen aan te pas komen. Hilarisch zijn ze, de Koreaanse meisjesbillen die twerkend Dvoráks Symfonie nr.9 (‘Uit de Nieuwe Wereld’) aan 100.000 Youtube-views hielpen. Maar ik vraag me af hoeveel billenloerders daarna hun weg vonden naar die Echte Nieuwe Wereld; die van de klassieke muziek. Amen.

Klein beginnen dan maar. Laten we Piet (Z/W) gewoon helemaal vervangen door plukjes kindersopranen, die in zuivere akkoorden aan Sints zijde diens liedrepertoire levend houden. Een vertederend beeld, het strookt met Nicolaas-mythes (kind in bad, de drie bij de slager), propageert samenzang en helpt mens én muziek weer wat vooruit.