Er komt weer een nieuwe zender bij: SBS9

SBS is ‘serieus goed bezig’, vindt het tv-bedrijf zelf. Op 1 januari begint SBS9 en er komen zes nieuwe Nederlandse tv-series.

Thomas Acda (links) enTim Haars lossen moordzaken op in nieuwe serieBureau Raampoort (SBS 6). Foto SBS

Een nieuwe zender, zes verse dramaseries en eindelijk tv-programma’s gebaseerd op de bladen. SBS Broadcasting gelooft weer een beetje in zichzelf. De groep, samen met grootaandeelhouder Sanoma het grootste mediabedrijf van Nederland, presenteerde vorige week in de oude suikerfabriek in Halfweg ambitieuze plannen aan adverteerders.

Belangrijkste introductie is het nieuwe SBS9. De vierde SBS-zender, die 1 januari begint, zal veel speelfilms en tv-series gaan uitzenden. Het station richt zich iets meer op vrouwelijke dan op mannelijke kijkers, maar wordt geen typische vrouwenzender zoals RTL 8, zei topman Peter de Mönnink van SBS en Sanoma.

SBS 9 hanteert elke dag van de week een ander thema. Op donderdag zendt het bijvoorbeeld vanaf half negen een drama uit, elke zondag om dezelfde tijd een romantische comedy. „De programmering van SBS9 moet complementair zijn aan wat kijkers op SBS6, Net5 en Veronica zien”, zei zendermanager Bastiaan van Dalen. „Als Veronica een actiefilm uitzendt, kiezen wij voor een ‘romcom’.”

SBS begint de vierde zender vooral omdat het veel speelfilms en tv-series overhoudt van de pakketten die het koopt van grote producenten. Niet alles past bij het profiel van de drie huidige zenders. „Met SBS9 hebben we een mooie aanvulling op ons huidige aanbod”, zei Remko van Westerloo, directeur televisie van SBS.

SBS9 is vanaf 1 januari in elk geval te zien bij Ziggo, UPC en Kanaal Digitaal. De zender heeft daarmee een bereik van 60 tot 70 procent. De overige distributeurs, waaronder KPN, moeten in de loop van het eerste kwartaal volgen. Adverteerders reageren gematigd positief op de nieuwe zender van SBS. Er is op dit moment meer vraag naar tv-reclamezendtijd dan aanbod.

De nieuwe zender toont dat SBS wat meer zelfvertrouwen heeft gekregen. De marktaandelen van SBS6 en Veronica zijn – in de door SBS gehanteerde doelgroep van 20- tot 54-jarigen – weliswaar minder snel gegroeid dan vorig jaar voorspeld, en de kwakkelende vrouwenzender Net 5 blijft reden tot zorg, maar SBS lijkt de weg omhoog gevonden te hebben. Met de realityserie Utopia (Talpa) heeft SBS6 een hit in de vooravond. Dat is het tijdstip waarop een tv-zender kijkers aan zich bindt voor de rest van de avond.

En eindelijk denkt SBS te weten hoe het kan profiteren van de kennis van zijn aandeelhouders Sanoma en Talpa. Het lag voor de hand dat Sanoma zijn tijdschriften op tv zou willen brengen, maar het concern twijfelde lang of dat zou slagen. Woontijdschrift VT Wonen is nu de eerste echte poging en die lijkt vooralsnog geslaagd. Binnenkort maakt ook het populaire blad LINDA de stap van papier naar tv.

Het Fins-Nederlandse Sanoma en productiebedrijf Talpa van John de Mol kochten SBS medio 2011. „Heel langzaam, na drie jaar, plukken we nu de eerste vruchten”, zei De Mol tijdens de SBS-presentatie. „Je merkt dat het weer bruist bij SBS. Er hangt een winning spirit.” Volgens De Mol is dat vooral te danken aan de nieuwe topman van Sanoma Nederland, Peter de Mönnink. Die leidt sinds enige tijd ook SBS. „Met de komst van Peter zijn de cultuurverschillen verdwenen”, aldus De Mol. „Het is prettig om weer met Nederlanders te praten over SBS.” En niet met Finnen, bedoelde De Mol.

De Finse bestuursvoorzitter van Sanoma, Harri-Pekka Kaukonen, liep ook rond in Halfweg, enigszins anoniem voor de hoogste baas van het concern. Hij erkende dat de samenwerking met De Mol niet altijd vlekkeloos is verlopen. „We hebben de afgelopen jaren inderdaad een aantal discussies gehad. Maar in elk bedrijf waar het niet goed gaat, is spanning. Gelukkig is die weg. Wij zijn heel tevreden.”