Breaking Bad-kunst, bedoeld om de dure dvd-box te promoten

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Breaking Bad Pop-Up Expo in Amsterdam
Wie: Veel fans onder wie Erik Weijers, organisatrice Marieke Ariëns en beveiligers Adam Ibrahim en Jeroen Stolz

Het gele veiligheidspak met het gasmasker is iconisch geworden voor de serie Breaking Bad. Het is de outfit waarin de hoofdrolspeler, scheikundeleraar Walter White, de drug Crystal Meth kookt. En dat al zes seizoenen lang, met wisselend succes. Nu staat ‘The Suit’ in de etalage van de Breaking Bad Pop-up Expositie in Amsterdam.

De Britse cartoonist Ralph Steadman, bekend van zijn spotprenten in onder andere The New York Times, maakte illustraties van de belangrijkste karakters uit de serie. En dus hangen er een achterdochtige Hank Schrader, een morsige Jesse Pinkman en natuurlijk een gloomy Walter White, afgebeeld in de kenmerkende krasserige inktschetsen van Steadman.

Kunst van fans

Gepassioneerd fan Erik Weijers is op de expo afgekomen. Hij is een tijdje behoorlijk verslaafd geweest aan de serie. “Ik heb alle afleveringen (tweeënzestig stuks van vijftig minuten) inmiddels twee keer gekeken. Dan gaan je dingen opvallen.” Dat een typisch geluidje waarmee een karakter werd geïntroduceerd wéér klinkt als hij dood gaat bijvoorbeeld. “Dat soort details worden alleen opgemerkt door de échte fans.”

Weijers heeft de complete serie ook aan zijn ouders gegeven. “Zo kan ik ook met hén over Breaking Bad praten. Elke keer als ik op bezoek ben vraag ik bij welke aflevering ze zijn.”

 

Fans bewonderen Breaking Bad Fan Art, op de achtergrond ‘The Suit’

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Dure dvd-box

Vorig jaar liep Breaking Bad definitief af, miljoenen fans ontheemd achterlatend. De echte die hards uitten hun verdriet in ware kunstwerken. Die ‘Fan art’ is ook op de expo te zien. “Is dit te koop?”, vraagt een echtpaar (zestigplus), wijzend op een tekening van de ‘Lily of the Valley’ (vraag maar aan een kenner). Helaas. Niks is te koop. Maar hebben we de Limited Edition Breaking Bad Art Box al gezien..? Honderddertig euro. A-há.

De pop-up expo reist van stad naar stad om de dvd-box te promoten. “Vorige week was-ie in Berlijn, hierna gaat hij door naar Londen,” vertelt Marieke Ariëns, die de organisatie in Nederland doet.

“Maar het gaat natuurlijk ook om de kunst, we willen laten zien hoe diep Breaking Bad bij de mensen zit.”

Ariëns heeft liefst twee beveiligers ingehuurd om de boel in de gaten te houden. Adam Ibrahim en Jeroen Stolz hebben vooral oog voor het grote televisiescherm waarop de serie afgespeeld wordt. “Breaking Bad is mijn absolute lievelingsserie, echt ongeëvenaard,” verklaart Ibrahim. “De tragiek, de humor, de subtiliteit, de aandacht voor de details, de ontwikkeling van Walter White…” Een diepe zucht. Collega  Stolz gaapt. Hij haakte af bij seizoen twee. “Veel te langdradig allemaal.”