Amerika wil golf van Aziatische nepspullen indammen

Pre dawn editorial view of downtown Los Angeles. California.

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Kerstmis is in zicht, en het cadeauseizoen dus ook. Geschenken brengen doorgaans blijdschap met zich mee - ook voor de gever - maar niet altijd. “Mensen sparen er voor”, zei een woordvoerder van UGG, de populaire laarzen met wollen voering. “Op Kerstmis maken ze de doos open en zien meteen dat ze nep zijn. Het is ontzettend triest.”

Tegen dat verdriet wil de overheid optreden met steeds meer gecoördineerde acties. Samen met de grenswacht is immigratiedienst ICE bezig om stroom van buitenlandse namaakproducten in te dammen. Het gaat - ook vandaag uitverkoopdag: Cyber Monday - om nep-UGGs uit China. Om tassen, elektronica, schoenen, sportshirts, noem maar op. Meestal komt het goedkope spul uit Aziatische landen via de havens van Los Angeles en het nabij gelegen Long Beach.

De afgelopen jaren zijn er elk jaar partijen namaakspullen ter waarde van een miljard dollar (800 miljoen dollar) opgespoord en ingenomen. Het topje van de ijsberg, denkt ICE. “Dit is extreem belangrijk vanwege het verlies in dollars voor producenten en de VS in het algemeen” in misgelopen belastingdollars, zei een ICE-agent in The Wall Street Journal.

Om nog maar te zwijgen van de teneergeslagen tiener die nu op overduidelijke nep-UGGs naar school moet.

Hoe slecht is deze tabak?

De vraag hoe slecht en gevaarlijk tabak is voor je gezondheid, is vele jaren geleden beantwoord. Maar het Zweedse bedrijf Swedish Match stelt de vraag opnieuw aan de Amerikaanse overheid. De Zweden willen voor hun tabaksproduct Snus een andere, minder ‘zware’ waarschuwing dan sigaretten en ook dan pruimtabak - hoewel snus doet denken aan dat laatste.

Snus wordt uitgesproken als snoes. Het is verboden in de Europese Unie en is ook niet erg bekend buiten Zweden. Maar nu het aantal rokers snel daalt, ziet Swedish Match in de VS een kans voor het tabaksbuideltje dat je tussen lip en tandvlees stopt voor ‘een dagelijkse stimulant’, zegt topman Patrik Hildingsson in The New York Times.

De reden dat het product Amerikaanse aandacht trekt, is niet dat het bedrijf de makers van rookwaar en e-sigaretten bedreigt. Maar Swedish Match zegt dat zijn tabak veel minder schadelijk is dan andere tabak. Dat moet op de waarschuwingsetiketten te zien zijn, vindt Hindingsson.

Als de voedings- en medicijndienst instemt, kan dat grote gevolgen hebben. Het bedrijft stelt een meer algemene vraag aan de orde, aldus de Times: “Moeten waarschuwingslabels op tabaksproducten  - van pruimtabak tot e-sigaretten - diverse maten van schadelijkheid in ogenschouw nemen?”

Soms wil je gewoon naar de film

We streamen steeds meer met z’n allen. Vooral in de VS zijn Netflix, YouTube, Amazon en andere aanbieders van online content snel belangrijker aan het worden voor consumenten - en dus ook voor film- en tv-makers. Maar het afgelopen vakantieweekend bleek weer eens dat de bioscopen nog altijd een belangrijke rol vervullen.

Het is toch anders om de opstandige Katniss (The Hunger Games: Mockingjay Part 1) of de schattige pinguïns (Penguins of Madagascar) om het grote scherm te zien. Deze twee films scoorden mooie cijfers tijdens de vijfdaagse Thanksgiving-vakantie, die gisteren ten einde kwam.

De LA Times meldt dat het eerste deel van Mockingjay zelfs de op twee na meest lucratieve Thanksgiving-film ooit was. Het avonturenepos over een sterke meid die met pijl-en-boog een revolutie aanvoert leverde nog eens 82,7 miljoen dollar op (66,3 miljoen euro). Om nu in totaal al 480 miljoen dollar wereldwijd op te halen.

De explosieve groei van streaming - nu Netflix zich ook agressief op het produceren van grote speelfilms werpt - lijkt voorlopig alleen maar positieve impact te hebben op het bioscoopwezen. Vorig jaar werd in Noord-Amerika een record van bijna elf miljard dollar omgezet. Op dit moment ligt de teller iets lager, maar er is goede hoop dat de achterstand goed deze kerst-maand goedgemaakt zal worden.