‘Oh, bestaan jullie nog?’, hoort de top van Buisman vaak

Foto Wikipedia

Een schepje Buisman – de gemiddelde twintiger heeft er nooit van gehoord. Maar onder ouderen is het nostalgie. In 1867 begon koffiebrander Herman Buisman met het verkopen van gebrande suiker als smaakversterker in de koffie. Met succes. In de hoogtijdagen werden jaarlijks zo’n tien miljoen blikjes Buisman Aroma verkocht. Dat veranderde in de jaren zestig, door de opkomst van goede kwaliteit snelfilterkoffie.

Het schepje Buisman werd overbodig. Het bedrijf werd verkocht, teruggekocht, het assortiment uitgebreid en een fabriek bijgebouwd.

Het jongste hoofdstuk in de geschiedenis van het nu bijna 150 jaar oude Buisman: het bedrijf (38 werknemers) heeft sinds kort een nieuwe grootaandeelhouder en mededirecteur. Robert Hoopman, jarenlang manager bij voedingsmiddelenconcern Nestlé, heeft voor een onbekend bedrag 50 procent van de aandelen gekocht. De andere helft is in handen van Joep van Wessem.

Goed verhaal

Eerst was het plan Buisman op te splitsen. De ingrediëntentak, die smaak- en kleurversterkers maakt voor bedrijven als Peijnenburg (ontbijtkoek) en Koopmans (pannekoekenmix), zou worden behouden. Het onderdeel consumentenproducten, dat instant-cappuccino en wienermelange produceert, zou worden verkocht. Zo’n honderd geïnteresseerden kwamen voorbij. En dus ook Robert Hoopman.

Hoopman wilde de leiding over de consumententak op zich nemen, onder één strikte voorwaarde: dat die onderdeel zou blijven van Buisman. “Samen vormen de divisies een sterke combinatie”, zegt hij. En natuurlijk de naam.

“Buisman is een authentiek, oer-Hollands bedrijf waar hele generaties mee zijn opgegroeid. Bij ons thuis stond naast de peper en zout altijd een blikje Buisman.”

Foto Flickr, janwillemsen

Achterstallig onderhoud

Daar zit meteen ook een van zijn grootste uitdagingen. De reputatie van Buisman is goed, maar verouderd.

“Oh, bestaan jullie nog?”

Dat hoort Van Wessem meermaals na het nieuws over de overname. “Mensen associëren ons vooral met dat blikje”, zegt de directeur. Maar van de verkoop van Buisman Aroma moet het bedrijf het al lang niet meer hebben, daarvoor zijn de instants in de plaats gekomen. Al is er wel vraag naar, zegt Van Wessem. Jaarlijks worden er nog zo’n 600.000 à 700.000 stuks van verkocht.

In 2012 maakte Buisman een flinke dip door, nadat het een groot contract voor het verpakken van koffiecreamers verloor. De omzet daalde in een jaar van 15,8 tot 10,5 miljoen euro. Ook de winst zakte in: van 450.000 naar 322.000 euro vorig jaar. Inmiddels is het bedrijf weer op de goede weg, zegt Van Wessem. Voor dit jaar rekent hij op een omzetgroei van “minstens 10 procent”. Dankzij nieuwe klanten voor de ingrediënten en meer verkoop door de introductie van portieverpakkingen.

Cafeïne en suiker weglaten

Aan de vraag naar instantkoffie zal het volgens de directeur in ieder geval niet liggen. Maar wil Buisman toekomstbestendig blijven, dan moet het jongeren trekken met nieuwe producten. “Het is een competitieve markt”, zegt zijn collega Hoopman.

“Health is nu de grote trend. Daar kun je op inspelen. Door dingen als cafeïne en suiker weg te laten. Of juist iets gezonds toe te voegen.”

Qua marketing is er volgens Hoopman ook nog wat “achterstallig onderhoud”. Vergeleken met de internationale concurrenten heeft Buisman één voordeel: de merknaam. “Buisman maakt koffie beter, dat doen we al 150 jaar”, zegt Hoopman. “Aan die roots moeten we vasthouden.”