Ziggo-top heeft geen Oudejaarslot meer nodig

Typische transfers of bonje in de boardroom, gesuikerde bonussen of verbroken beloftes? De jongste avonturen in de nieuwe firma.

En toen kwam er een olifant met een grote snuit en die blies het Ziggo-sprookje uit. Op 22 december verdwijnt het aandeel Ziggo na tweeënhalf jaar van de beurs. Maar niet voordat de volgende bedragen zijn overgemaakt:

122.711,68 euro naar Hendrik de Groot, commercieel directeur. 985.645,57 euro naar René Obermann, voormalig topman, 10.282.737,90 euro naar Bert Groenewegen, financieel directeur en  20.081.829,00 euro naar Andy Sukawaty, voorzitter van de raad van commissarissen. De Ziggo-top verkoopt de aandelen (die ze eerder zelf inkochten). Er hoeft geen Oudejaarslot gekocht te worden.

Dat Ziggo eindigt onder de paraplu van Liberty Global is geen schok, toch werd eerder deze maand een traantje weggepinkt bij het vertrek van de laatste ‘eigen’ topman, René Obermann. Sommigen vonden hem als voormalig baas van Deutsche Telekom (248.000 werknemers, 55 miljard omzet) een maatje te groot, anderen verzuchtten dat hij drie jaar te laat naar Ziggo was gekomen.

Wellicht was de overname anders verlopen, of had hij op z’n minst die ongelukkige sponsordeal met Ajax kunnen blokkeren. Een landelijk kabelnetwerk vier je niet door je logo op de shirts van één plaatselijke club te plakken. Ze hadden bij Liberty Global moeten weten dat het niet handig is om 8 tot 10 miljoen euro per jaar uit te geven aan voetbal als er ook nog 900 banen geschrapt moeten worden en Ziggo-abonnees straks huur moeten gaan betalen voor hun settopbox. Eén voordeel: zij van het Oude Ziggo weten nu in ieder geval wie de baas is bij het Nieuwe Ziggo.