Verkoop van offshoretak geeft Ballast Nedam weer even lucht

Noodlijdende bouwer stoot dochterbedrijven af om hoofd boven water te houden

Hefschip de Svanen, voor de aanleg van bruggen en windmolenparken. Foto Ballast Nedam

Het doet Geert Hurks deugd dat Ballast Nedam eindelijk naar hem geluisterd heeft. Al jaren roept de grootaandeelhouder, die voor ruim 18 procent eigenaar is van het bouwbedrijf, dat ze die offshoretak moeten verkopen. Het is een bouwer, tenslotte, en een bouwer bouwt wegen en huizen, geen windmolenparken. Juíst als er geld nodig is, en dat is nu meer dan ooit het geval, is dit de divisie die „geld in het laatje” brengt.

Vrijdag werd de verkoop van hefschip de Svanen en het project Westermeerwind – een windmolenpark in het IJsselmeer – bekendgemaakt. Baggerbedrijf Van Oord betaalde daarvoor, zo schatten analisten, tussen de 35 en 50 miljoen euro. Vergelijk dat met de beurswaarde van Ballast Nedam – nog maar een schamele 61 miljoen euro, ondanks een lichte koersstijging vrijdag – en zie: dat was een prima deal. Even lucratief als noodzakelijk, want de positie van Ballast Nedam (1,3 miljard euro omzet in 2013 en 3.000 werknemers) is en blijft een benarde. Het bedrijf leed in de eerste helft van dit jaar 51 miljoen euro verlies en hangt aan het infuus van de banken.

Deze verkoop, zegt analist Philip Ngotho van ABN Amro, is bovenal „een redding”. Het geeft Ballast Nedam weer wat meer tijd om zichzelf erbovenop te helpen. „Het is een gedwongen verkoop, maar het is ook niet slecht dat ze focus aanbrengen.”

Terug naar de kern

De vraag is wat er van Ballast Nedam overblijft nu het zijn winstgevende offshoretak kwijt is. Hóé winstgevend heeft het bedrijf overigens nooit bekendgemaakt, maar analist Ngotho schat grofweg dat het om een operationeel resultaat van zo’n 10 tot 15 miljoen per jaar ging. „Een goeie cash cow.”

Ballast Nedam verkocht dit jaar meer onderdelen om zijn financiële positie te versterken. Zo werd afscheid genomen van bedrijven op het gebied van ‘specialismen & toelevering’ en alternatieve brandstoffen, en van een belang van 30 procent in een granietimporteur. De nieuwste verkoop is, zo meldde de bouwer vrijdag, „een uitbreiding” op die al geplande verkopen.

Het is duidelijk dat bestuursvoorzitter Erik van der Noordaa het bedrijf terug aan het brengen is tot de kern: bouwen. Waar zijn voorganger Theo Bruijninckx afgelopen februari nog zei dat hij zich wilde focussen op grote, complexe projecten – waaronder ook offshoreklussen vielen – doet Van der Noordaa het precies andersom. Ballast Nedam verkoopt om te overleven, maar wat overblijft – bijvoorbeeld de bouw van snelwegen en woningen – moet dan wél „op orde komen”, zegt Ngotho. Dat zal niet makkelijk zijn, want de markt blijft slecht.

Ballast Nedam zit bovendien met het rampenproject A15. Het heeft intussen 100 miljoen euro verlies moet nemen op de verbreding van de snelweg en de vervanging van de Botlekbrug, en dat bedrag zal verder oplopen. De rekensom is simpel, volgens analisten. Als de verliezen van Ballast Nedam groter zijn dan de opbrengst van de offshoretak, „dan zitten ze weer in de problemen”. En het valt „niet uit te sluiten dat dat ook gebeurt”.

Al jaren is Ballast Nedam de „ideale overnameprooi”, zegt analist Tijs Hollestelle van ING. En met de huidige beurswaarde is het dat meer dan ooit. Maar een koper diende zich voor zover bekend nooit aan. Misschien komt daar verandering in als er meer duidelijk is over de afloop van het A15-project. Al vraagt Ngotho zich wel af wíe dan. Collega-bouwers BAM en Heijmans hebben „hun eigen problemen en bovendien het geld niet”. En het is twijfelachtig hoe interessant de kwakkelende Nederlandse bouw is voor buitenlandse partijen. Grootaandeelhouder Hurks laat een lange stilte vallen op de vraag of hij misschien interesse heeft om zijn aandeel van bijna eenvijfde uit te breiden. „Als ik al met die gedachte speel, is het eerder ‘nee’ dan ‘ja’.”