Keurmerk maakt chocoladeletter niet duurzaam

Foto ANP / Lex van Lieshout

Alle chocoladeletters hebben een keurmerk, zoals Fairtrade of UTZ. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook duurzaam zijn, blijkt uit een onderzoek waar het consumentenprogramma Kassa vandaag mee komt.

Ruim vijftig melkchocoladeletters uit achttien Nederlandse winkels en supermarkten werden door Kassa langs de duurzaamheidsmeetlat gelegd. Van alle ingrediënten werd bekeken hoe mens- en milieuvriendelijk ze zijn geproduceerd. De melkchocoladeletter van Tony’s Chocolonely haalde het hoogste rapportcijfer, een 7,5. De laagste score, een 3,5, was voor de letter van Sweet Company.

Dat zelfs letters met een keurmerk een onvoldoende scoren, komt doordat geen van de keurmerken in alles voorziet, zeggen de onderzoekers:

“Geen enkel keurmerk kan de risico’s op mensenrechtenschendingen in de cacaoteelt, zoals kinderarbeid en slavenarbeid, en de zware impact op het milieu volledig wegnemen.”

De resultaten van het chocoladeletteronderzoek, dat is gedaan door de stichting Questionmark, zijn vanavond te zien bij Kassa (NPO 1, 19.07u). (Novum)