Waarom SBS inzet op films en (vrouwen)series

Foto SBS

De nieuwe televisiezender SBS9 gaat van start op 1 januari. De vierde zender van SBS Broadcasting zal veel speelfilms en tv-series gaan uitzenden. Het station richt zich iets meer op vrouwelijke dan op mannelijke kijkers, maar wordt geen pur sang vrouwenzender als RTL 8, aldus topman Peter de Mönnink van SBS en Sanoma gisteravond op een presentatie voor adverteerders in Halfweg.

Vraag naar reclame-zendtijd

SBS 9 hanteert elke dag van de week een ander thema. Elke donderdag zendt het bijvoorbeeld vanaf half negen een dramafilm uit, elke zondag om dezelfde tijd een romantische comedy. “De programmering van SBS9 moet complementair zijn aan wat kijkers op SBS6, Net5 en Veronica zien”, vertelde zendermanager Bastiaan van Dalen donderdagavond.

SBS Broadcasting begint de vierde zender met name omdat het veel speelfilms en tv-series overhoudt van de pakketten die het koopt van grote producenten. Niet elke film of serie past bij het profiel van de drie huidige zenders. “Met SBS9 hebben we een mooie aanvulling op ons huidige aanbod”, zei directeur televisie Remko van Westerloo in Halfweg.

SBS9 is vanaf 1 januari in elk geval te zien bij Ziggo, UPC en Kanaal Digitaal. De zender heeft daarmee een bereik van 60 tot 70 procent, aldus SBS. De overige distributeurs, waaronder KPN, moeten in de loop van het eerste kwartaal volgen. Adverteerders reageren gematigd positief op de nieuwe zender van SBS. Er is op dit moment meer vraag naar tv-reclamezendtijd dan aanbod.

De nieuwe zender toont dat SBS de laatste maanden meer zelfvertrouwen heeft gekregen. De marktaandelen van SBS 6 en Veronica zijn weliswaar minder snel gegroeid dan men vorig jaar voorspelde, en het kwakkelende Net 5 blijft reden tot zorg, maar SBS lijkt de weg omhoog gevonden te hebben.

Met de realityserie Utopia, een productie van Talpa, scoorde SBS 6 een onverwachte hit in de vooravond. Dat is het tijdstip waarop een zender kijkers trekt om de rest van de avond aan zich te binden. En eindelijk lijkt SBS te weten hoe het kan profiteren van de kennis en kunde van zijn beide aandeelhouders: Sanoma en Talpa. Voorbeeld is het woontijdschrift VT Wonen dat de afgelopen maanden een succesvolle stap naar tv maakte.

‘Winning spirit’

Het Fins-Nederlandse mediaconcern Sanoma en tv-productiebedrijf Talpa van John de Mol kochten SBS medio 2011. “Heel langzaam, na drie jaar, plukken we nu de eerste vruchten”, zei De Mol tijdens de SBS-presentatie. “Je merkt dat het weer bruist bij SBS. Er hangt een winning spirit in het bedrijf.” Volgens De Mol is dat vooral te danken aan de nieuwe topman van Sanoma Nederland, Peter de Mönnink. Die geeft sinds enige tijd ook leiding aan SBS. “Met de komst van Peter zijn de cultuurverschillen verdwenen”, aldus De Mol. “Het is prettig om weer met Nederlanders te praten over SBS.” En niet met Finnen, bedoelde De Mol.

De Finse bestuursvoorzitter van Sanoma, Harri-Pekka Kaukonen, erkende donderdagavond dat de samenwerking met De Mol niet altijd vlekkeloos is verlopen. “We hebben de afgelopen jaren inderdaad een aantal discussies gehad”, aldus Kaukonen na afloop van de bijeenkomst in Halfweg. “Maar in elk bedrijf waar het niet goed gaat is spanning. Gelukkig is die weg. Wij zijn heel tevreden.”