Niks voor jou, zo’n all-inclusive van Club Med? De beurs is er anders dol op

Foto HH

Update: licht verlies

Club Med heeft 9 miljoen euro verlies geleden in het boekjaar 2013-2014. De jaaromzet daalde met 1,9 procent naar 1,38 miljard euro. Dat meldt de Franse krant Le Figaro vanochtend. Het bedrijf verwacht in 2015 weer winst te maken - het operationeel resultaat was over 2013-2014 namelijk wel positief.

De hele dag door eten, bedjes en personeel naast het zwembad, georganiseerde activiteiten (voor de kinderen): voor de één een hemelse vakantie, voor de ander de hel zelf. Niets zo geliefd en gehaat als de all inclusive-vakantie. Club Med, dat zich de uitvinder van de alles-in-één-vakantie noemt, weet dat.

Vandaag komt het Franse vakantiebedrijf, doelwit van een overnamestrijd, met jaarcijfers. Het maakte de afgelopen decennia meerdere transformaties door. De drie gezichten van een all-inclusivevakantieoord.

1. Het hippie-paradijs

Club Méditerrannée begint als een non-profit organisatie. Het eerste vakantieoord in Alcudia, Mallorca (geopend in 1950) is er om mensen “gelukkig” te maken, hun “batterij op te laden”, en ze weg te halen uit “de dagelijkse beslommeringen”, allemaal in de gezonde buitenlucht. Een idee van de Belgische waterpolokampioen Gérard Blitz. Ook heel de jaren vijftig en zestig: de eerste gasten slapen in een tent en delen het sanitair.

Klanten zijn overigens geen klanten, maar worden - geheel in lijn met de filosofie - door Club Med Gentil Membres (G.M.) genoemd. Personeel heet Gentil Organisateurs (G.O.) of Gentil Employés (G.E.), de resorts heten vakantiedorpen.

2. Een bedrijf in problemen

Op zijn hoogtepunt heeft Club Med wereldwijd 120 vakantiedorpen, oplopend van twee tot vijf sterren (al zijn dat bij Club Med drietanden). Maar door toenemende concurrentie - ook andere partijen ontdekken het lucratieve all inclusive-concept - komt het bedrijf in problemen.

In de beginjaren van het millennium maakt het vakantiebedrijf jaren op rij miljoenenverliezen, ruim vijftig locaties sluiten.

Vooral de twee- en driessterrenlocaties gaan dicht: het bedrijf besluit zich te gaan richten op de rijkere vakantieganger. Geen budgetvakanties, wel luxere resorts voor een hogere prijs.

3. Luxeoord (voor Chinezen)

Die resorts moeten tegenwoordig vooral klanten uit China trekken. De aandacht van Club Med verschuift, mede door de problemen in de Europese toeristenmarkt, naar de Aziatische. Nu nog komt zo’n zestig procent van de klanten van het bedrijf uit Europa en twintig procent uit Azië. Dat moet ten minste een derde worden.

In China opende het de afgelopen jaren drie vakantiedorpen.

China speelt ook een rol in de overnamestrijd. Het Chinese Fosun, dat al negen procent van de aandelen in Club Med bezit, wil graag uitbreiden in China. Samen met het Franse Ardian deed het in 2013 een eerste bod. Tegenbieder Global Resorts - een consortium van de Italiaanse Bonomi en investeringsmaatschappij KVK - vindt dat de Chinees-Franse samenwerking zich juist te veel op Azië, en te weinig op andere markten richt.

Het laatste bod dat er nu ligt is van Global Resorts: 23 euro per aandeel. Fuson heeft tot aankomende maandag om met een tegenbod te komen. Het zou daarover in gesprek zijn met een Braziliaanse partner. De biedingen hebben de beurskoers flink omhoog gedreven.

De all inclusive, in elk geval geliefd op de beurs.