KLM bezuinigt 700 miljoen om weer gezond te worden

Vergeleken bij concurrenten is KLM „te duur, te ingewikkeld en te traag”, vindt de directie. De bonden zijn ontstemd.

KLM gaat 700 miljoen euro per jaar bezuinigen. De productiviteit moet jaarlijks met 4 procent groeien. Op dit moment is er geen sprake van gedwongen ontslagen, maar het vijf jaar geleden ingevoerde KLM-credo ‘Keeping the family together’ is onder de huidige omstandigheden niet vol te houden. KLM stopt per direct met het aannemen van nieuw cabinepersoneel.

Pieter Elbers, president-directeur van KLM, heeft dat gisteren laten tijdens twee bijeenkomsten voor het personeel en aansluitend aan de pers. De maatregelen zijn nodig om KLM uit de slechte financiële situatie te kunnen halen en te kunnen blijven investeren. KLM had in 2013 een omzet van 9,7 miljard euro. Er werken ruim 30.000 mensen.

Elbers: „De kernboodschap is: KLM moet sneller, efficiënter en goedkoper. Iedereen moet iets harder gaan werken, de output moet omhoog. We moeten alle zeilen bijzetten.” Volgens Elbers zijn de winstmarges te laag om te kunnen investeren. Voor de komende vijf jaar zijn investeringen in nieuwe toestellen en interieurs gepland ter waarde van 550 miljoen euro. Stoppen met investeren is geen optie, dus moeten de kosten structureel omlaag.

Bezuinigen wil de KLM-top door goedkoper in te kopen, door reeds geplande vlootvernieuwing (nieuwe toestellen verbruiken minder brandstof en zijn dus goedkoper) en door ingrepen op het gebied van arbeid en organisatie.

Voorlopig neemt de maatschappij geen nieuw cabinepersoneel aan. Vakbonden VNC, FNV en UNC zijn ontstemd over dit besluit en hebben gisteravond in een brief laten weten dat ze geen afwijkingen van de huidige cao zullen toestaan. Bij handhaving van de bestaande werk- en rusttijdenregeling voorzien de bonden gevolgen voor de dienstregeling.

De bonden verwijten de KLM-leiding dit eenzijdige belsuit te hebben genomen, vlak voordat de onderhandelingen over de nieuwe cao beginnen, vanaf 18 december. Pilotenvakbond VNV mist nog concrete plannen. Voorzitter Steven Verhagen: „De besparing kan in ieder geval niet allen uit arbeidsvoorwaarden komen, er moeten nog andere plannen zijn. Daar zijn we benieuwd naar.”

Air France-KLM lijdt onder zware concurrentie van budgetmaatschappijen in Europa en van met name maatschappijen uit de Golfregio op lange vluchten. In een interview in deze krant erkende topman De Juniac van Air France-KLM, onlangs dat Air France te laat begon met reorganiseren.

Ook Elbers zei gisteren tegen het personeel dat de grote Europese concurrenten en de Amerikaanse partner Delta er door eerdere reorganisaties in zijn geslaagd om winstgevender te zijn. Elbers: „KLM heeft een goede basis met prima personeel, een goed product, Schiphol als hub en een veilige operatie, maar we zijn te duur, te ingewikkeld en te traag geworden.”