Karmijn wil vrouwen in de top - maar dat heeft weinig met activisme te maken

Foto ANP

Topvrouwen zijn er maar weinig in Nederland. Karmijn Kapitaal wil daar verandering in brengen. “Dat is geen activisme hoor”, legt een van de vrouwelijke oprichters uit. Een profiel van het investeringsfonds, dat deze week bijna alle aandelen van schoenen- en tassenontwerper Fred de la Bretonière overnam.

Alleen bedrijven met een diverse top

Karmijn werd in 2010 opgericht door drie vrouwen: Désirée van Boxtel, Hadewych Cels en Cilian Jansen Verplanke. Alle drie hebben de nodige ervaring in de financiële wereld. Inmiddels zitten er ook twee mannen in de top van Karmijn. En is er in vijf bedrijven geïnvesteerd.

De oprichters zagen “een kans voor een investeringsfonds dat investeert in bedrijven die worden geleid door vrouwen en mannen”. Met de nadruk op én mannen. Want een feministisch gedachtegoed hebben ze niet. Désirée van Boxtel: “Wij zijn voor een gebalanceerde combinatie van mannen en vrouwen in de top.” Dat is niet per se omdat ze vinden dat vrouwen niet genoeg kansen krijgen of beter zijn. Maar “om economische redenen”. Van Boxtel:

“Het blijkt uit verschillende onderzoeken [deze bijvoorbeeld, red.], dat bedrijven met een diverse leiding ook betere bedrijven zijn. Ze boeken betere resultaten, zijn creatiever, nemen betere besluiten.”

Dat is niet omdat vrouwen betere keuzes maken. Maar, zo denkt Karmijn, gemengde managementteams combineren meerdere leiderschapsstijlen . Die verschillende invalshoeken, leiders en prioriteiten zouden zorgen voor beter afgewogen besluiten. En ja, zelfs betere financiële resultaten.

Alleen MKB tussen de 5 en 50 miljoen

Al zijn die resultaten bij Karmijns investeringen niet aan te tonen. Het bedrijf investeert namelijk alleen in niet-beursgenoteerde bedrijven waardoor de behaalde resultaten niet verplicht openbaar zijn.

Wel bekend is dat het gaat om midden- en kleinbedrijven, die allemaal internationaal willen uitbreiden. Dus is Karmijn niet alleen investeerder, maar ook betrokken bij de groeiplannen. De jaarlijkse omzet van de vijf bedrijven varieert tussen de 15 en 30 miljoen euro per bedrijf.

Alleen ‘vrouwelijke’ bedrijven?

Veel van de bedrijven waarin Karmijn investeert bestaan niet alleen uit vrouwen, maar zijn ook redelijk ‘vrouwelijk’ georiënteerd: verzorgingsproducten, lingerie, schoenen. Een bewuste keuze?

Volgens Van Boxtel niet. Sterker nog, “liever hadden we ook eens een bedrijf in een andere sector”. Maar ze benaderen en worden benaderd door bedrijven met vrouwen in de top. “Blijkbaar werken er toch vaak vrouwen in dit soort bedrijven.”

Karmijn is “druk bezig” met een zesde investering. In voorjaar 2015 moet het rond zijn. Welk bedrijf het is kan Van Boxtel niet zeggen, maar het is weer “een bedrijf in de voedingsmiddelenindustrie”.