Jij raakt niet in de stress van 25 marketingcampagnes tegelijk

Foto ANP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Display & social advertising consultant
Bedrijf: ISM eCompany, een bedrijf dat webshops ondersteunt bij online activiteiten
Wat opvalt aan de vacature: “We zijn op zoek naar een echte merkenbouwer”

Wat doe je dan eigenlijk?

Jij zet digitale campagnes op voor webshops. Je verzint samen met een copywriter een idee, dat je vervolgens aan de webshop presenteert. “Voor een webshop voor koffers en tassen hebben we laatst bijvoorbeeld de actie Wat zit er in je tas? bedacht”, zegt Jurjen Jongejan, manager online marketing. “We vroegen mensen een foto van de inhoud van hun tas te maken en dat te delen via social media.” Mensen konden stemmen op de origineelste foto, de winnaar kreeg een koffer.

Maar je bent niet alleen bezig met het bedenken van campagnes. “Tijdens de actie analyseer je aan de hand van data wat werkt en wat niet”, zegt Jongejan. Loopt de tassenactie vooral goed op Facebook, dan stop je wat extra geld in een Facebookpost. En je houdt de webshop op de hoogte van de resultaten. “Want je spreekt van tevoren doelstellingen af.”

Wat verdient dat?

Dat stellen jullie in overleg vast. Verder krijg je een mobieltje en laptop, een auto van de zaak is bespreekbaar. En als werknemer deel je mee in de winst van ISM. Jongejan:

“Dus als het goed gaat met ISM gaat het ook goed met jou.”

Waarom zoeken ze iemand?

“We hebben dit jaar al honderd nieuwe mensen aangenomen”, zegt Jongejan. Dat is veel, want ISM heeft nu in totaal driehonderdvijftig werknemers. Vanwaar dat succes? “Omdat we gespecialiseerd zijn in webshops kiezen opdrachtgevers eerder voor ons”, zegt Jongejan.

ISM koos acht jaar geleden heel bewust om zich puur op webshops te richten. Voormalig minister van Financiën Jan Kees de Jager, oprichter van ISM, zag daar een groeimarkt in. De beslissing levert hem nu geld op, want hij heeft nog steeds een flink deel van de aandelen in handen.

Wat voor collega moet je zijn?

Je moet dus wel met creatieve ideeën komen. En vervolgens de webshop ervan overtuigen dat dat inderdaad een goed idee is. Goed kunnen pitchen is sowieso belangrijk, want je helpt de mensen van sales ook nieuwe opdrachtgevers binnen te halen. “Potentiële klanten willen toch graag weten wie hun opdrachten gaat uitvoeren”, zegt Jongejan. Aan jou om ze ervan te overtuigen dat contract te tekenen.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

“Je bent met 20 tot 25 campagnes tegelijk bezig”, zegt Jongejan. Dan moet je wel het overzicht kunnen houden. “En het is hard werken.” Maar met een beetje geluk tref je Jan Kees de Jager in het eigen ISM-café. Al is dat helaas alleen op vrijdagmiddag open.