Centrum is meer dan ’n shoppingmachine

De gemeente wil dat iedereen die in het centrum woont, werk of komt, er langer blijft. Door minder auto’s, meer geluid en meer hoogbouw.

Bezoekers verblijven nu gemiddeld ‘slechts’ twee uur in de binnenstad. Dat is te kort, vindt de gemeente. Foto ANP

Meer bezoekers die langer blijven. Het is misschien wel de grootste onvervulde wens van het Rotterdamse #Kendoe-college van burgemeester en wethouders. De komende jaren gaat de stad voor een levendige en logische binnenstad, zo bleek deze week tijdens het Binnenstadssymposium 2014.

Het centrum wil af van het eenzijdige imago van geoliede shoppingmachine waar de automobilist zo naar binnen rijdt. Het moet een plek worden waar winkelend publiek blijft hangen voor een drankje, kantoorpersoneel ook ná het werk vertier vindt en het buiten prettig vertoeven is.

De komende jaren wordt daarom een flink aantal maatregelen genomen in de binnenstad. Die moeten bezoekers verleiden om er langer te blijven. De langere verblijfsduur, die nu gemiddeld twee uur per keer is, brengt naar verwachting extra geld in het laatje en meer leven in het doorgaans ietwat stille centrum. Eind 2018 wil het college 6 miljoen extra bezoekuren realiseren, 10 procent meer dan nu het geval is.

„Als het voor bezoekers makkelijker is om een weg te vinden naar plekken in de stad die leuk zijn, blijven ze langer”, stelt Erik Braun, stedelijk econoom van de Erasmus Universiteit. „En een langer verblijf betekent een hoger uitgavenpatroon.”

Een ingreep waar in dit verband veel van wordt verwacht, is het aan elkaar plakken van de losse ‘postzegels’ die het uitgestrekte stadscentrum rijk is. De straks vernieuwde Binnenrotte versterkt de verbinding tussen de Meent en Blaak. Daarnaast broedt de gemeente op een plan om via herinrichting van de Coolsingel het westelijk en oostelijk deel van de stad beter te verbinden.

50.000-60.000 bewoners in centrum

Nog een belangrijke: meer bewoners in de binnenstad. Momenteel zijn dat er zo’n 32.000. „Ik wil graag naar vijftig- tot zestigduizend toe”, zegt Astrid Sanson, directeur Binnenstad en Stedelijke kwaliteit. Door nieuwe hoogbouw en het beter benutten van de bestaande ruimte. Als voorbeeld noemt ze het gat tussen het Hilton Hotel en de oude Thalia-bioscoop op de Kruiskade. „De ingang van een parkeergarage, maar ook een uitstekende plek om te bouwen.”

De experimenten met tijdelijke terrasvlonders en tuintjes op parkeerplaatsen eerder dit jaar blijken een voorbode voor een structurele oplossing voor de parkeerproblemen in de binnenstad. Het college wil meer ruimte voor voetgangers en fietsers, terwijl de auto stukje bij beetje de parkeergarage in gaat. Volgens de voorzitter van de Gebiedscommissie Centrum, Suardus Ebbinge, viel het definitief verwijderen van een aantal parkeerplaatsen op de Meent goed bij ondernemers. „Mensen lopen langs de winkels en zijn eerder geneigd naar binnen te stappen.”

In het centrum mag wat het college betreft ook meer geluid worden gemaakt. Wethouder Adriaan Visser heeft een plan klaar waardoor horecaondernemers twee uur langer ontheffing van de geluidsnorm kunnen aanvragen. „Een binnenstad die succesvol is, is levendig. En zo’n binnenstad maakt nou eenmaal geluid.”

Om te controleren of alle maatregelen leiden tot een langer verblijf worden vanaf begin volgend jaar de bezoekersstromen gemeten. Onderzoeksbureau CityTraffic plaatst sensoren om het stadscentrum. „Deze kastjes vangen wifi- en bluetooth-signalen van passanten op”, zegt directeur Huib Lubbers. „Daarmee brengen we nauwkeurig de verblijfstijd in kaart.” Dat wordt volgens Lubbers steeds belangrijker, aangezien de drukte in winkelstraten afneemt. De anonimiteit van passanten is daarbij gewaarborgd, zegt hij.