Advocaat werft klant met vaste prijs

Grote bedrijven willen niet meer verrast worden door een hoge advocatenrekening. Achteraf uren factureren raakt uit. Vooraf een vaste prijs afspreken is het nieuwe model.

Grote advocatenkantoren spreken met hun cliënten steeds vaker vooraf een vaste prijs af, in plaats van gewerkte uren achteraf te declareren. Hun cliënten – dat zijn meestal grote bedrijven – willen niet meer overvallen worden door een torenhoge rekening.

Deze trend beschrijven de bestuursvoorzitters van de zes grootste advocatenkantoren op en rond de Zuidas, het financiële hart in Amsterdam. Nu hun cliënten prijsbewuster worden en de concurrentie toeneemt, past de juridische elite van Nederland zijn gewoontes aan.

De kantoren kunnen of willen niet zeggen hoeveel cliënten vooraf afspraken willen maken over de prijs. Maar: „De belangstelling neemt toe”, zegt bestuursvoorzitter Martijn Snoep van De Brauw. „We zien het meer en meer”, zegt topman Erik Geerling van NautaDutilh. Met name beursgenoteerde bedrijven en banken eisen zekerheid vooraf, zegt Walter van Overbeek van Houthoff Buruma. Zij willen „in toenemende mate” een vaste prijs afspreken.

Bedrijven bevestigen dat. „Wij doen het steeds vaker”, zegt Klaas Evelein, hoofd juridische zaken van levensmiddelenconcern Unilever. De voorspelbaarheid van de rekening vindt hij een groot voordeel. Het traditionele urenmodel is „achterhaald”, zegt hoofd juridische zaken Steven van Maasakker van bierbrouwer Heineken. „Fixed fees houden de advocatuur scherp.”

Gevolg van deze ontwikkeling is dat de advocaten anders gaan werken. „Iedereen zal het ontkennen, maar je wordt er uiteindelijk efficiënter van”, zegt bestuursvoorzitter Willem Jarigsma van Loyens & Loeff.

Werken tegen een vast bedrag brengt voor de advocaten meer risico met zich mee. De hoeveelheid werk kan fors uitlopen – voor eigen rekening. Incidenteel maken sommige kantoren twee keer zoveel uren als waarvoor ze betaald krijgen.