Toch niet zo’n goed idee, die corruptie

FIFA heeft een probleem. De bond worstelt met het eigen corruptieonderzoek en dreigt grote sponsors kwijt te raken. Jammer voor Sepp Blatter, die weer herkiesbaar is.

FIFA-baas Sepp Blatter. foto EFP

Het gaat niet echt lekker, bij de FIFA. De wereldvoetbalbond dreigt grote sponsors kwijt te raken.

Luchtvaartmaatschappij Emirates heeft zich al teruggetrokken. En nu staat ook Sony op het punt te vertrekken bij de FIFA, zo schrijft de Amerikaanse krant The Wall Street Journal. Coca-Cola, ook een van FIFA’s hoofdsponsors, had zijn zorgen al geuit over de gang van zaken rondom het corruptieonderzoek van FIFA, en Adidas heeft aangekondigd het rapport met de bond te zullen bespreken. McDonald’s zegt de situatie te „monitoren”. McDonald’s is een belangrijke sponsor van WK’s.

Kortom, het corruptieonderzoek van de FIFA en met name de troebele afhandeling ervan, dreigen een groot financieel effect te hebben.

De reputatie van de bond heeft deze maand schade opgelopen, door het onderzoek over corruptie bij de toewijzing van de WK’s van 2018 en 2022. Secretaris-generaal Jerome Valcke heeft al gezegd dat het jaren duurt voordat de schade is hersteld.

Dik een miljard van zes sponsors

Niet alleen voor de FIFA zijn de gevolgen van het rapport schadelijk, ook voor grote sponsors kan het slecht uitpakken. En een vertrek van die grote sponsors zou voor de FIFA ernstig zijn. De wereldvoetbalorganisatie ontvangt per cyclus van vier jaar dik een miljard euro van haar zes hoofdsponsors: Adidas, Coca-Cola, Emirates, Hyundai, Sony en Visa.

Niet dat de wereldvoetbalbond armlastig is. Onder leiding van voorzitter Sepp Blatter, die zich volgend jaar na 16 jaar ondanks zijn hoge leeftijd (hij is 78) opnieuw herkiesbaar wil stellen, heeft de FIFA zich ontwikkeld tot een geoliede marketingmachine. Waren er in 2002 nog aantijgingen van slecht financieel management en geruchten over een mogelijk faillissement, de laatste jaren heeft de organisatie het voetbal succesvol vermarkt met de verkoop van tv-rechten en sponsoring.

Tussen 2007 en 2013 zijn de reserves van de voetbalbond meer dan verdubbeld: van 516 miljoen naar 1,1 miljard euro. In 2013 maakte de FIFA bijna zestig miljoen euro nettowinst. De inkomsten stegen naar 1,1 miljard euro, mede door de verkoop van de (tv-)rechten van het WK in 2014. De uitgaven (ook iets meer dan een miljard) zouden voor 70 procent in het voetbal worden geïnvesteerd.

Naar eigen zeggen houdt de FIFA een buffer aan voor „onverwachte gebeurtenissen”. Voor deelnemende landen aan het WK in Brazilië lag er dit jaar weer een recordbedrag klaar. Rusland en Qatar tasten diep in de buidel voor hun prestigeprojecten in 2018 en 2022. Ongeveer 80 procent van alle inkomsten van de FIFA is gerelateerd aan het WK, een van de grootste evenementen ter wereld.

Het is ook de vraag of de sponsors de FIFA in de steek zullen laten vanwege het besmeurde imago van de organisatie.

Luchtvaartmaatschappij Emirates trok zich terug, omdat volgens de luchtvaartmaatschappij „het aangeboden contract niet aan de verwachtingen voldeed”. Het contract van Sony loopt aan het einde van het jaar af. Volgens een bron van The Wall Street Journal zou Sony niet alleen vanwege zorgen over de negatieve beeldvorming van FIFA met sponsoring willen stoppen (250 miljoen euro) , maar ook omdat het Japanse concern in de kosten moet snijden: de smartphone-activiteiten vallen tegen. En daar werd juist tijdens de WK’s erg op ingezet.

De consument maakt het niets uit

Sportmarketeer Frank van den Wall Bake denkt dat de FIFA niet echt in de problemen zal komen. „Het voetbal is zo immens populair en genereert mondiaal zoveel aandacht dat Coca-Cola niet snel zal afhaken. Ze kunnen altijd zeggen: wij sponsoren de sport, niet de FIFA. Bovendien beseffen ze ook wel dat Pepsi onmiddellijk in het gat zal springen.” Voor Emirates en Sony staan volgens Van den Wall Bake Qatar Airways en het Zuid-Koreaanse Samsung klaar om hun plaats in te nemen. De consument slaat vooralsnog niet de brug niet tussen de sponsors en het management van Blatter.”