Opel wil hip zijn en eindelijk weer eens winst maken

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: de lancering van het nieuwste Opel model, de Adam Rocks, in de Hallen in Amsterdam
Wie: Opel-pr-manager Jeroen Maas en carline-manager Annemarie van Merrienboer, presentatrice Saar Koningsberger, heel veel vrouwen en Patrick Hofland

Bij Opel denk je aan: vinexwijk, kinderzitjes en brood mee naar het werk. Niet aan: Amsterdam, hoge hakken en basilicum-gincocktails. Maar dat moet veranderen, als het aan het Opel ligt. Want het automerk heeft genoeg van zijn brave imago. “Wij willen ook cool zijn,” verklaart pr-manager Jeroen Maas. Daarom lanceren ze vandaag een nieuw model auto: Adam Rocks.

Ook voor mannen

De Adam is ‘superpersonaliseerbaar’. Je kan alles zelf kiezen:  kleur, velgen, dashboard, bekleding en wel of geen koffiebekerhouderaanwezigheid. “Er zijn echt miljoenen combinaties mogelijk!”, roept Maas euforisch uit.

Presentatrice Saar Koningsberger viel de eer ten deel zelf een auto samen te stellen. Resultaat: een bruin wagentje met dakraam en een dikke bumper. Maar het belangrijkste is dat Koningsberger haar eigen slogan op de achterkant heeft laten zetten: ‘Gratitude is the best attitude’. Koningsberger licht toe:

“Kijk, ik heb natuurlijk echt een méga leuk leven, leuk werk, leuke vriend, leuke feestjes, leuk alles! En daar ben ik best dankbaar voor.”

Hoe dat zich dan precies in haar houding uit? Moeilijk. Iets met ”nederig durven zijn”.

Naast Koningsberger uitnodigen heeft Opel meer gedaan om punten te scoren op de hipheidsschaal: een samenwerking met modewebsite modemusthaves.com, een feestje in de Hallen in Amsterdam en dus die basilicum-gincoctails. En daar zijn veel vrouwen op afgekomen.

Maar, benadrukt het Opel-team – en dit willen ze toch écht nog even duidelijk maken - het is géén vrouwenauto. Voor de zekerheid hebben ze de Slogan ‘Adam Rocks, alles behalve schattig’, bedacht. “Deze auto is ook leuk voor mannen,” benadrukt Annemarie van Merrienboer, carline-manager van de Adam.

“Als je er een zwart-wit geblokte sticker op plakt kom je al een heel eind.”

Jeroen Maas legt uit dat Opels Adam ook voor mannen is en Saar Koningsberger staat dankbaar naast haar eigen ontwerp.

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Op de kleintjes letten

Dan het moment waarvoor alle aanwezigen naar de hallen zijn gefietst: er wordt een auto weggegeven!

Dachten ze. In werkelijkheid wordt er een voor een half jaartje uitgeleend. Ontstelde kreetjes vanuit het publiek. “Tja. We moeten een beetje op de kleintjes letten,” zucht Maas. Zomaar auto’s weggeven zit er niet in want:

“We draaien bij Opel al een paar jaar verlies. Daarom zijn we dus ook op zoek naar een nieuwe doelgroep.”

Niet langer de goeiige familieman maar de jonge, hippe dertiger zonder kinderen. Vrouwen én mannen dus. “De doelstelling is in 2016 weer winst te maken.”

Een van de weinige mannen vanavond, Patrick Hofland, staart naar de glanzende Adam op het podium. Neemt een slok van zijn basilicum-gin.

“Ja. Echt een vrouwenauto hè.”